Natur

Jag älskar att springa.

Hejsan.

Att jag som vuxen skulle komma att yppa orden ”jag älskar att springa” kändes för tio år sedan som ett enda stort skämt.

Jag hade sämsta konditionen. Jag hade även en fast övertygelse om att min kropp inte kunde röra sig på annat vis än på sin höjd i rask promenadtakt. Powerwalking som det också kallas, var det fortaste jag förflyttade mig.

Idag är jag inte längre så förtjust i att gå fort, eller powerwalka. Det känns hårt och påverkar min dåliga rygg negativt. Istället har jag upptäckt den underbara känslan av att springa. Inte fort och inte kraftfullt. Jag springer med små nätta steg. Istället för att tänka att jag är en stark, muskulös och tung ardennerhäst, så föreställer jag mig att det är ett kattdjur jag försöker efterlikna.

Hastigheten är inte heller så viktig. Men efterhand så går det oundvikligen fortare. Det kommer liksom som en belöning av allt tränande.

Med en fantastisk natur inpå husknuten har jag såklart lite enklare än många andra att ta mig ut på mina rundor. Men jag lovar att även här på Österlen och i mitt Gyllebo kan det vara motigt. Det kan blåsa halv storm så trädgrenarna far. Det kan regna småspik och vara kallt. Vissa rundor är inte alltid ren och skär lycka. Det kan faktiskt kännas som jag drar på en hel kossa på min rygg. Likaväl älskar jag det!

Jag har inte haft någon tränare, peppare eller instruktör. Jag har bara gett mig ut och sprungit. Att skriva om träning och löpning är inte för att skryta eller att på något vis verka bättre än någon annan. Nej, jag vill egentligen bara peppa andra att hitta den här sköna motionsformen.

Efter att ha läst boken Hjärnstark av Anders Hansen är jag ännu mer övertygad om att löpning gör något bra för både kropp och själ.

Jag hoppas att jag kan locka ut några fler att börja springa, för jag tror att så många har förutsättningarna, även om de inte riktigt tror det själv.

Dagens citat:

Vi finner inte lyckan, vi skapar den.

Ta hand om dig och skapa bra förutsättningar för just din lycka.

Kram Annika

Dela gärna

Jag älskar att springa. Läs mer »

Aprilväder i mars när vi njöt bästa lunchen på Österlen.

Hejsan.

Ömsom sol och ömsom regn, ja så var vädret förra helgen.

Över Kivik och marknadsfältet höjde sig en vacker regnbåge.

Efter en rolig och festfylld helg för mig och Stefan, bestämde vi oss för att ta en snabb lunch på vägen. Såklart fick det bli bästa lunchstället man bara kan tänka sig här på Österlen.

Brösarps Gästis såklart. Har man ett hjärta som klappar för Brösarp, så har man.

Min favoritlunch där på gästis är deras paradrätt. Skånsk äggakaga.

Jag älskar den här maträtten. Go äggakaga med rökt knaperstekt fläsk och lingon till.

Att man sedan får en ”doggybag” med hem, det är ett stort plus. För portionerna är så väl tilltagna att inte ens den matgladaste klarar av att äta upp hela portionen.

Dagens citat:

En nyupptäckt maträtt är roligare än en nyupptäckt stjärna.

Har ni inte smakat den bästa äggakagan på Österlen ännu, så tycker jag absolut ni ska göra det. Tipset kommer från mitt Brösarpshjärta och är på inget vis varken sponsrat eller mutat.

Ha en fin dag och kram.

Annika

 

 

Dela gärna

Aprilväder i mars när vi njöt bästa lunchen på Österlen. Läs mer »

Hur vore det om vi visade varandra lite mer hänsyn.

Hejsan.

Alla ni hundägare, ni vet väl om att det just nu råder koppeltvång på våra hundar. En liten enkel lag som är till för våra vilda djur och fåglar. Vår natur som just nu är som en enda stor barnkammare. Inte svårt alls att efterfölja faktiskt. Man ser bara till att ha sina hundar i koppel. Något som vem som helst borde kunna följa. Skitenkelt.

Men varje år stöter jag ändå på dumma människor som inte tycks begripa någonting. Människor som efter sitt misslyckade inkallningsförsök, istället skriker till mig på långt håll ”han är inte farlig, hur snäll som helst”… när deras snälla hund sätter av mot mig och min lilla flock. Hur tänker de? Min hund kanske inte är så snäll …

Eller så finns det de som totalt nonchalerar allting och låter sin stora hund springa vind för våg under tiden som man själv pratar i telefon. Det här hände i helgen. Johnny blev vild och slet sönder sitt läderkoppel när en stor vit hund cirklade runt oss.

Alla kan brista, alla kan göra fel. Jag har lätt för att godta ursäkter och brukar ha förståelse för det mesta. Men jag kan inte förstå att man istället för att inse sitt eget fel, istället blir sur och arg för att vi ”släppte” vår hund.

Stranden i Vitamölla är både stor och bred. Här finns gott om plats för oss alla. Men vi måste visa varandra respekt och ha uppsyn över våra hundar. I synnerhet vid den här tiden.

Och även om just din hund är snäll och skötsam så betyder det inte att min kopplade hund gillar när andra fyrbenta kompisar kommer fram till oss. Ett hundslagsmål är inget roligt och kan sluta både tråkigt och kostsamt. En hund i koppel är ofta mycket tuffare än den som springer lös.

Så vad säger ni? Ska vi ta och visa varandra lite mer hänsyn och respekt. Tillsammans kan vi göra vår natur till en plats där alla vågar vara. Tryggt och lugnt. Går din hund fot är allt frid och fröjd, annars kan det väl inte vara så svårt att ha ett litet koppel på.

Dagens citat:

Det är värt att bli betraktad som en idiot om det är priset för att gå sin egen väg.

Även om man går sin egen väg, så måste man ta hänsyn och visa respekt mot andra, både djur och människor. Istället för tråkiga konflikter kan vi mötas, le och säga hej!

Ha en fin dag och kram

Annika

Dela gärna

Hur vore det om vi visade varandra lite mer hänsyn. Läs mer »

Storm på Österlen, då är det dags för stora vårskriket.

Hejsan.

I förra veckan hade vi regn, rusk och stormbyar här på Österlen.

Underbart friska vårvindar, som får hela kroppen att luftas igenom. Jag får alltid ett sug efter att bara fylla mina lungor och brista ut i det stora vårskriket.

Det är när det stormar som värst man ska passa på. Då är det ändå ingen som kan höra det. Prova du också, det känns så skönt!

Och när vädret ändå busar och blåser, då kan det lika gärna passa på att ösregna också. För vatten behöver vi ju.

Underbart härliga vårstormar som jag älskar. Fast i Gylleboskogen får man gå på egen risk. Här är alltid något gammal träd som faller omkull när det stormar.

Extra härlig blir det när man mitt i stormen får en liten kort glimt av självaste solen. Nästan som en hälsning och ett löfte om alla härliga vårdagar som komma skall.

Dagens citat:

Tant Prysselius: nä lilla Pippi, så kan man verkligen inte göra. Pippi: så brukar jag göra och det brukar bli så bra så.

Jag tror att vi alla mår gott av att ha lite barnasinne kvar. Barn är så himla kloka och har inte en massa förutfattade tankar om saker och ting. I mitt hjärta bor en blandning av Pippi och Ronja. Vem bor i ditt hjärta?

Ha det fint och kram

Annika

Dela gärna

Storm på Österlen, då är det dags för stora vårskriket. Läs mer »

Svag för rosa.

Hejsan.

Av alla färger som finns så är nog rosa den färg som gör mig mest knäsvag. Jag älskar rosa blommor.

Här nere på Österlen kan man odla persikor i trädgården. (Ja, det kanske man kan i en stor del av vårt avlånga land, vad vet jag?) Jag har tagit in några små kvistar från mitt eget träd. Nu njuter jag av dess små rosa blommor.

Rosa, små persikoblommor, ja finns det något ljuvligare!

Vädrets makter har varit busiga i helgen. Regn rusk och stövelväder. Rosa gummistövlar då såklart.

Men vi har också bjudits på vackra kvällshimlar.

En himmel i en rosa nyans som ger löften om vår och romantik.

Dagens citat:

Kärlek är en frukt som är tillgänglig för alla året runt.

Ha en fin dag och kram.

Annika

 

Dela gärna

Svag för rosa. Läs mer »

Ohyfsade kompisar.

Hejsan.

Här hos oss i Gyllebo bor ett gäng ohyfsade kompisar. Invånare som inte har lärt sig skilja på ditt och mitt.

Helt ogenerat står de bara och knaprar i sig av mina penseer och alla andra blommor som jag planterar vid vår tomt. Försöker jag skrämma bort dem, så springer de bara en liten bit iväg innan de vänder sig om och ställer sig och ”ballglor” på mig.

”Ballglor” är sånt man gör här på Österlen. Man stirrar fånigt på någon utan att vika undan blicken. När jag gick i skolan sa vi att man ätit ”glosoppa” till middag, och det lär Gylleborådjuren säkerligen gjort, så som de blänger.

Jag har varit så arg på de här kompisarna att jag med mina egna händer skulle kunna strypa dem. Det var i alla fall vad jag trodde och sa, ända tills jag hade chansen…

För såklart är jag djurvän. När jag i somras såg att de fått tillökning utanför vår tomt, så tassade jag bara försiktigt förbi den lilla raringen. Mån om att den lilla skulle klara livhanken.

En raring som med all säkerhet kommer att stjäla mina sommarblommor det här året.

Det är inte bara här i Gyllebo som jag är arg på rådjuren. Även på min mammas grav i Brösarp är de och stjäler blommor.

Den lilla julrosen jag satte strax före jul är nu nästan bara ett minne blott.

I likhet med min mamma har jag en sorts hatkärlek till de här vilda djuren. Våra rådjur här på Österlen.

Dagens citat:

Jag gillar tanken på alla underbara djur som finns, även när jag inte alltid kan se dem.

Men blommorna på kyrkogårdarna skulle de kunna ta och låta bli.

Ha det fint och kram

Annika

 

 

 

 

Dela gärna

Ohyfsade kompisar. Läs mer »

Den bästa tiden ligger framför oss.

Hejsan.

Eller nej, den bästa tiden är nu. Nu när hela härligheten ligger framför oss som ett uppdukat smörgåsbord.

Snart, snart har blåsippan uppe i sin backe slagit ut i full blom. För när våren väl sätter fart, då går det fort.

Innan vi hinner blinka är Valborg här och då är det dags att hälsa våren välkommen med små brasor i varenda by.

Sen dröjer det inte länge innan alla äppelträden står i blom här på Österlen.

Nästan samtidigt kommer Österlentulpanerna att slå ut i ett färgsprakande överdåd.

Vi kommer att göra vår första rabarberpaj och njuta en fantastisk Österlensallad till kvällsmaten.

Den första goa Österlenpizzan är snart verklighet igen. En Svinabergare eller en Tångdalare – ja, det finns inget bättre.

Snart springer jag min runda i kortbyxor och vantarna byts ut mot vattenflaskan. Genom ett hav av ramslök kommer min färd att gå.

Snart tänder vi upp grillen och dukar upp för årets första utemiddag med familj och vänner.

Kanske, kanske blir det regn. Ljummet skönt vårregn.

 

Regn behöver vi ju här på Österlen. Snart får vi veta hur just den här våren och sommaren blir.

Jag älskar att ha allt det här framför mig. Som en kärleksfull längtan. Spänd på att ändå inte veta riktigt hur det blir.

Dagens citat:

När hjärtats fågel sjunger, så stoppar förnuftet fingrarna i öronen.

Snart, snart sticker jag näsan i en ny bukett liljekonvaljer. Den doften är som himmelriket, och allt har jag framför mig.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Den bästa tiden ligger framför oss. Läs mer »

Det bubblar av vårtecken.

Hejsan.

Veckan har bjudit på regn och rusk hos oss på Österlen. Ändå kikar det fram små vårtecken överallt.

Intill husgrunden står mina lila krokusar nu i fullaste blom. Precis den färg som var min mammas älsklingsfärg. Jag älskar dem.

Mina magnoliaträd är alldeles fulla av svällande knoppar. Jag håller tummarna för att det blir ett härligt magnoliaår. Fantastiska blommor som bara gör mig glad.

Grinden intill vårt lilla orangeri är nyrenoverad och nymålad. En vacker solgrind som Stefan gjort. Den har fått en egen lite märklig lösning. För att våra småhundar inte ska kunna rymma genom solen nere i hörnet, har vi fått hitta på ett egen patent. Såklart med små kikhål åt små hundnosar.

Växterna i mitt orangeri bjuder även de på små vårtecken. Men än dröjer det innan jag vågar flytta ut mina växter. Österlens väder kan vara både lynnigt och opålitligt.

Från förra årets maffiga solrosor har jag sparat lite frö. Kanske är det dags att ta fram papperspåsen och se om jag kan skrämma liv i de där fröna nu.

Dagens citat:

Man har två val. Antingen försöka se livet positivt så bra det går. Eller också ser man allt negativt, och glömmer bort det som trots allt är bra.

För mig är det valet enkelt.

Kram på er från mig.

Annika

Dela gärna

Det bubblar av vårtecken. Läs mer »

En kväll då döden tog befälet.

Hejsan.

Det var i förra helgen som jag och min Stefan checkade in på Bjärsjölagårds slott.

Bjärsjölagård är ännu ett slott som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har en alldeles särskild sorts kärlek till den här platsen.

Det är nämligen 33 år sedan jag själv jobbade här. Som slottets lilla piga har jag städat, skurat, diskat, sopat, serverat, putsat varenda liten vrå på det här slottet. Mycket av min egen kokkonst har jag fått lära mig här.

Vi hade av våra döttrar fått en middag med underhållning i julklapp här på slottet. Själv hade jag mailat och bokat till ett rum för övernattning. Mitt hjärta höll på att svämma över av glädje när jag förstod att kvinnan som svarade på mitt mail var samma arbetskamrat som jag hade då för drygt trettio år sedan. Tyvärr jobbade hon inte den här helgen, men planen är nu att vi snart ska träffas, hon och jag.

Vi fick nog slottets finaste rum. Helena Bergströms rum från Stjärnorna på Slottet.

-kålla här!!, di haur satt fram saft ti oss, sa Stefan glatt och hällde upp vars ett glas till oss.

Det vi inte visste var att saften inte alls var till oss, utan det var rekvisita till kvällens mordgåta.

I julklappen vi fått, ingick en trerätters middag och ett skådespel. En mordgåta där vi gäster fick följa med de misstänkta runt på slottet. Likt flugor på väggen fick vi iaktta och försöka lista ut vem som var kvällens mördare.

Med åtta personer som alla tycktes ha starka motiv till att mörda, så var det inte lätt. Men så fantastiskt roligt!!

Stolt som en tupp var jag, när jag blev en av få som gissade på rätt person. Ja, man känner väl igen en mördare när man ser en….

Efter en skön natt blev det en god hotellfrukost.

Glada och nöjda checkade vi ut och for hem till Gyllebo igen.

Ja, vad hade nu allt detta med Österlen att göra, undrar ni säkert. För inte ligger Bjärsjölagård på Österlen inte.

Såklart fanns en Österlening med bland skådespelarna. En Österlening med en välkänd stämma. En röst vi alla känner igen både från radion, men också om vi varit sjuka. För visst är det Mysaks röst man kunnat höra när man ringer till sjukhuset i Simrishamn.

Mysak Engdahl, här som Baltazar de la Hummel. Var han kanske också kvällens mördare??? Nej, det tänker jag då inte avslöja för er.

En underbar upplevelse ett stenkast från Österlen. En upplevelse som jag varmt kan rekommendera. Såklart kommer jag tillbaka när det blir en ny mordgåta.

Dagens citat:

Kalle Anka, Fantomen och Bamse har hittats döda! Man misstänker en seriemördare.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Dela gärna

En kväll då döden tog befälet. Läs mer »

En liten stig på åsen.

Hej

I Gylleboskogen finns en fantastisk liten vandringsstig på lite drygt två kilometer.

Den går över en ås som är så mysig.

Ibland händer det att jag tar den lilla omvägen med mina hundar. De älskar den här extrarundan. Även om hunden Molly brukar blir trött. Men då får hon ”åka ryggsäck”, när rundan blir för lång.

En morgon som var extra varm och solig valde vi att svänga av in på åsstigen.

Det var en sådan där ljuvlig morgon då våra siluetter var långa och smala och vi var fyllda med skön energi.

Naturen låg ännu i vinterdvala, men solen värmde skönt.

En häger skrek till och lyfte från den lilla dammen i kohagen när vi kom tassande i de prassliga löven.

Det är lite extra roligt att promenera på åsstigen. Den lilla bron och alla de spångar som finns där, gör stigen lite mer spännande. Ungefär som ett litet naturligt äventyrsland.

Snart, snart täcks marken av ett hav med vitsippor. Då ska jag återvända hit och ta fler bilder, så ni får se och njuta.

Dagens citat:

Var inte rädd för att använda de talanger du har, för tänk så tysta skogarna skulle vara om inga fåglar sjöng förutom de som sjöng bäst.

Ha en fin dag och kram

Annika

Dela gärna

En liten stig på åsen. Läs mer »

Rulla till toppen