Allmänt

Sommarförkylning.

Kära Blogg
Den här dagen vaknade jag upp med tidernas förkylning. Eftersom det var 6 år sedan som jag senast var snuvig med halsont, hade jag nästan glömt hur det kändes. Det jobbiga var egentligen inte själva förkylningen, utan den skärande smärta i ryggen som skar i mig varendaste gång jag nös. Har ni någongång försökt att hålla igen en nysning?
Nåväl, en härlig runda runt sjön blev det såklart.
 
Medan Stefan målade och tapetserade på kvällen så orkade jag nästan ingenting alls.
Jag fick helt enkelt bara spankulera runt lite i trädgården med min kamera och snörvla och gå på.
De underbara små röda pioner som jag fått av svärmor Karin står snart i full blom.
 
Stefan som hade undanbett sig uppvakningen på sin ”mitt-i-livetdag”, fick trots det den mest bedårande blomman. En hängpelargon tror jag nog att det är. Så glad jag blev för den!!
På ett blad sidan om blev det tre fisar utav två.
 
Dagens tänkvärda ord:
Om vi inte är tacksamma över det vi redan har,
vad får oss att tro att vi blir lyckliga över mer.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Sommarförkylning. Läs mer »

En fullspäckad helg med familjemys, byggnation och lite shopping.

Kära Blogg
 
Det var den sista helgen i maj och vår natur stod som frodigast och grönast.
Jag var ganska härsken på Herr Bock som varje morgon hade satt i system att äta upp mina penséer utanför grinden till vår trädgård.
Nåja, stilig är han.
 
Vår elektriker har varit här och hjälpt oss lite igen.
Hela köket hade plockats ner och jag fick göra plats lite provisoriskt för det viktigaste i tvättstugan.
Jag låtsades att vi bodde i en husbil och då kändes det lite – pyttelite – lättare.
Ja, nu kan det nog inte bli mycket rörigare i vårt hem …
 
Jag har varit med Amanda på shoppingtur i Malmö. Det blev inga stora inköp, men mysigt hade vi.
 
 
När man inte har något kök, då får man passa på och gå ut och äta.
En kväll var vi på pizzerian i Kivik. Mumsigt värre.
 
När man är i Kivik, då kan man passa på att köra ner i hamnen och köpa glass … det gjorde vi!
 
Amanda som utbildar sig till hudterapeut behövde någon att träna sminkning på.
Såklart ställde jag upp.
 
Vi har motionerat den här helgen.
Jag, Amanda och vovvarna.
 
När man inte har något kök, då är det en höjdpunkt när dottern erbjuder att vi är välkomna till henne och kocka kvällsmaten tillsammans. Tack Amanda.
 Enkelt, gott och mysigt.
 
 
Så vill jag passa på att tacka alla mina tre döttrar som kommit ihåg mig på Morsdag.
Tusen tack älskade töser – ni betyder allt för mig ♥
 
Såklart har mina tankar gått till min egen mamma Ingrid också idag.
 
Dagens citat:
 
Överlämna dig till det som är.
Släpp taget om det som har varit.
Ha tillit inför det som komma skall.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

En fullspäckad helg med familjemys, byggnation och lite shopping. Läs mer »

Målaren – en riktig kamratstödjare när det gäller.

Kära Blogg
Det var en underbar sommar dag.
Precis så som man vill att sommardagar ska vara.
 
Tiden rinner iväg och om drygt 3 veckor kommer vårt nya kök. Egentligen hade vi tänkt att jobba på med allting själva. Men så blev Stefan sjuk …
Den snälle målaren, Simon, han som Stefan alltid bråkar med på facebook, har erbjudit sig att hjälpa till med spackling och målning av taket. Den här dagen kom han själv i egen hög person, den goe målaren.
 
 
Jag har förberett Gärsnäskiosken på att vi nu kommer att bli stamgäster där ett tag framöver.
Den här dagen blev det ett besök där och de hade minsann fått alldeles ny och fin asfalt utanför med riktiga parkeringsfickor!!
 
 
Så var det tänkt att min yngsta dotter, Emmy, alldeles snart skulle komma hem ifrån Australien. Jag var själaglad och såg framemot den stora överraskning det skulle bli för båda hennes systrar. Att få se Andréa:s min när hon som nybliven veterinär möts av sin lilla, söta syster, som hon tror är på andra sidan jordklotet var något jag längtade efter.
Så blir det nu inte! Den lilla fisen har fått nytt jobb. Hon och Matilda ska jobba några månader till och kommer inte att hinna hem tills Andréa flyger till Canada.
Lilla Emmy och Matilda, Ni gör så rätt. Såklart ska ni ta chansen. Jag önskar er all lycka och ser framemot den dagen ni dimper ner i Sverige igen.
Som Amanda skrev till mig … ”kan man, så ska man”!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Ett bra sätt att bli mer ödmjuk inför andras brister och tillkortakommande är att först bekanta sig med sina egna.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Målaren – en riktig kamratstödjare när det gäller. Läs mer »

”Utan spunk går jag inte hem” – sa Pippi.

Kära Blogg
Det måste vara den! Den som Pippi letade efter en hel dag och tillsist hittade i sin trädgård.
Spunken!!
 
… ”för man känner väl igen en spunk, när man ser en spunk”!
 
Den här dagen var Amanda här.
Efter att ha blivit väckt av Johnny, stod en skogpromenad på schemat.
 
 
Lilla hunden Snowie var inte alls med på noterna!
 
Med lite lock och pock kom vi så iväg ut i skogen.
Alla tyckte vi nog att det var lika mysigt.
Ljuvligt!
 
 
Stefan som egentligen skulle vara sjukskriven, passade på att gipsa taket i köket.
Med ens så såg allt helt och mycket bättre ut.
 
Självklart går jag inte bara och luktar på blommorna hela dagarna i ända. Jag hjälper till så mycket jag kan (det är bara det att det är ingen som förevigare mig och mitt eviga städande och plockande)
På tal om blommor så är det en ljuvlig tid nu. Jag passade på att plocka in ”sommarlovets symbol” i vårt badrum.
Mina små äppelträd står som vackrast nu och man kan bara njuta.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Det är bättre att se tillbaka på livet och säga ”jag kan inte förstå att jag gjorde det där”, istället för att säga ”jag önskar att jag hade gjort det där”.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

”Utan spunk går jag inte hem” – sa Pippi. Läs mer »

Vi hade varit gifta i 12 år och firade sidenbröllop.

Kära Blogg.
Japp, den här dagen var vår bröllopsdag.
I fjor överaskades jag med en eltandborste i present av Stefan – i år blev det bara råd till en klapp i baken.
Fast det spelar ingen roll. Inte när man har facebook. Där gratulerades vi nämligen av alla nära och kära och det är det viktigaste av allt.  För det vill jag tacka så hjärtligt!
 
Den här morgonen for vi till Kristianstad för att få en uppföljning och en särskild koll på maken min.
 
Min lilla sötnos i Australien (läs Emmy) har festat och supet bort sin dyra mobiltelefon. Som tur är, har hon en mamma (läs Annika) som oftast tänker ”både hängslen och livrem”, och därför hade en särskild försäkring tecknad på mobilskrället. Lyckligtvis täckte försäkringen den förlorade luren, och den här dagen kunde jag därför bara kvittera ut en ny.
Lyckliga lilla Emmy!
 
 
Lite andrum med kameran och hundarna i trädgården …
Massa bilder följer ….
 
Vi firade vår bröllopsdag med att gå på Franskans i Rörum. Jag gillar verkligen det stället. Det känns så mysigt och bekvämt. Det bästa av allt är deras goda crepes. Ett perfekt avslut på en sidenbröllopsdag tycker jag!
 
Dagens citat:
Den ärligaste kärleksförklaringen blir aldrig sagd:
Förtrollande varelse, jag älskar dig för min egen skull.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Vi hade varit gifta i 12 år och firade sidenbröllop. Läs mer »

En liten hund checkar in och en ”gubbe” hämtas hem.

Kära Blogg
Jag älskar att plocka vilda blommor och sätta in i köket.
Nu har jag ju nästan inget kök längre … men ett väldigt fint badrum har jag fått, så blommorna får förgylla min vardag där istället.
 
 
 

Den här torsdagmorgonen var det egentligen inryckning för mig och Johnny vid kasunborgen på Revingehed.
4 dygn ute i fält stod på vårt schema. Med sorg i hjärtat hade jag fattat ett beslut … det skulle inte gå … eller såklart hade jag fixat det, men inte utan att förvärra mitt onda i ryggen, och det tyckte jag inte det var värt.
Hela dagen gick mina tankar till alla mina goda vänner i plutonen. Kriga på pågar.
 
Jag och hundarna gick som vanligt vår morgonrunda. Ljuvligt.
 
Lilla hunden Snowie kom hit för att bli passad och jag körde för att hämta hem Stefan från sjukan … så var den dagen till ända … och jag funderade på vem i ”Echo” som fått första eldvaktsposten …
 
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Det är svårt att ha roligt om man inte mår bra.
Men å andra sidan mår man inte bra om man inte har roligt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

En liten hund checkar in och en ”gubbe” hämtas hem. Läs mer »

Av rika löv är grenen full.

Kära Blogg
Försommar. Smaka på det ordet. Finns det något vackrare ord?
Den här dagen var det mulet, men ack så underbart i skogen. Alldeles vindstilla. Man kunde höra varendaste liten fågel som glatt sjöng från sina grenar. De små krypen hade också börjat vakna till liv. Magiskt förtrollande.
 
 
Den här dagen hade jag fått i uppdrag av Stefan att fixa lite med vårt köksbygge.
Det gick sådär ….
 
I min trädgård växer och frodas det.
Runt min ”mose brinnande buske” har jag satt en ring av kopparplåt. Mördarsniglar gillar inte koppar, eftersom det bränner på deras slemmiga kroppar. Och banne mig, det ser ut som om den kommer att kunna växa sig stor och fin i år.
På pionknopparna samlar sig alltid myror. Det verkar inte som blommorna tar någon skada av dessa myror så de får helt enkelt vara där. När blommorna slår ut försvinner myrorna.
 
… för visst är det så – allt som är grönt, är skönt!
 
 
Dagens kloka ord:
 
Mycket i livet är lättare sagt än gjort, men det är ingen ursäkt för att inte göra det som är sagt.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 

 

Dela gärna

Av rika löv är grenen full. Läs mer »

Vackrare blir det inte – förän nästa år vid denna tiden.

Kära Blogg
Den vackraste gröna färg och det gulaste gult man kan tänka sig.
Precis så är det i naturen nu.
Så vackert att det svider i synen.
 
Det var tid för Stefans andra ingrepp vid hjärtat. Den tredje och sista förträngningen skulle åtgärdas. Vid middagstid blev han installerad på sitt rum på sjukhuset igen.
Det hann inte gå mer än en timme från att jag lämnat av honom vid lasarettets entré, förrän första sms:et damp ner på din telefon -” di e tradet å ligga här” …. Han är en rastlöst själ, den där Stefan!
 
Själv jobbade jag på för fullt med bokföring och förberedelser för bokslutet.
På kvällen styrde jag kosan mot Ilstorp, där ett gammalt hederligt Tupperwareparty stod på agendan.
Tack för en trevlig kväll kära Tina ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
Meningen med livet är inte att sträva så in i helvete,
meningen med livet är det man har närmast omkring sig.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Vackrare blir det inte – förän nästa år vid denna tiden. Läs mer »

Sommaren kommer med grönskande hagar.

Kära Blogg
Den här söndagen tog försommaren en paus. Mulet och kallt.
 Det var pingstdag och regnet hängde tungt i luften. Jag kunde nästan känna blommorna och växternas törst. Av regnet blev det inte särskilt mycket här i Gyllebo.
 
OM jag hade varit ung så hade det varit årets bästa dag, den här söndagen. Pingstdag och Alunbruket!
Nu är jag femtio och alla dagar på året är mina bästa.
Stefan grejade i köket och jag försökte hjälpa till. Kök och kök … det finns inte mycket kvar nu som är värt att benämnas kök.
 
Jag har investerat i en ”riktig” blodtrycksapparat, för här ska hållas koll.
Just den här söndagen höll trycket sig lugnt och fint.
Min älskade dotter Andréa hjälpte mig att förklara mitt CT-svar från senaste röntgen. Jag älskar hennes halvdanska och hennes förklaringar … ”att eftersom jag inte går på fyra ben” … Ja, så blir det när man måste vända sig till en veterinär istället för en stressad doktor. Hur som helst var ryggen kass, uppsliten och så får den vara.
Stefan proppade i sig jordnötsringar, samtidigt som vi planerade ett hälsosammare matintag … När nya köket är på plats, då jäklar ska det lagas hälsomat. ”Kyd och panntofflor” blir det bara på söndagar.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Se den som inte blir sedd, det kan förändra den människans liv för alltid.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Sommaren kommer med grönskande hagar. Läs mer »

Pingstafton – en dag som alla andra.

Kära Blogg
Det var ett ljuvligt pingstväder. Vi hade fullt upp med våra bestyr. Stefan snickrade och jag jobbade med vårt bokslut.
Morgonrundan runt sjön var som alltid alldeles underbar.
 
På eftermiddagen fick vi lite avbrott i alla bestyr. Det var pappa Kurt som kom med goda kakor.
 
På natten drömde jag om Emmy. Då är det extra skönt med lite livstecken.
Kram till alla mina söta tjejer ♥
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Gör det viktiga
inte det
brådskande!
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Pingstafton – en dag som alla andra. Läs mer »

Rulla till toppen