Allmänt

Ett stilla vardagslunk – det är lycka för mig.

Kära Blogg
Det var fredagen den 13:e.
Ingenting uppseendeväckande hände oss den här fredagen. Inte mer än att jag trillade ner och slog mig i stenpartiet när jag målade. Shit happens …
Såklart njöt jag av livet runt sjön på morgonen.
 
Det är gött att ha honom hemma igen. Såklart var han ordinerad att ta det lugnt, men att ”småpula” med elen här hemma var helt ok. Elektriker Peter tittade hit för att kolla så allt blev bra, och förhoppningsvis kommer vi att ha ett kök igen någon gång i sommar … annars har jag märkt att man kan faktiskt leva utan ett riktigt kök.
 
Våra fyrbenta älsklingar var också glada över att ha honom tillbaks…
 
 
Taaaadaaaa …
Ganska ok blodtryck … visserligen vilotryck … men visst är väl detta ok??!!
Saft, saft, rödbetssaft … bättre saft har ingen haft!
 
Dagens citat:
 
Måla inte fan på väggen, häng hellre upp lite änglar här och där.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Ett stilla vardagslunk – det är lycka för mig. Läs mer »

Med rödfärg på armbågarna hämtade jag hem Stefan över pingsten.

Kära Blogg
Det sägs att vi ska få en kyligare pingst och väderomslag.
Den tiden, den sorgen.
Jag passade på att njuta av dagen – för det blev ännu en härlig dag med klarblå himmel.
 
Jag passade på att måla på vår lilla stuga. Jag hade lite besvärligt med arbetsställningen. Vårt lager av stegar passade inte riktigt in på mitt behov. Den ena trappstegen var för kort och lite vinglig och den andra stegen med stegfot var alldeles för lång. Men jag knixade till det och lyckades halvliggande måla längst uppe i gaveln, även om det stundom kändes som om jag skulle falla ner och slå ihjäl mig. Mamma stare var tämligen orolig och inne från holken pep det ihärdigt hela tiden. Samtidigt satt starmamman en liten bit ifrån mig med näbben full av daggmask.
 
 
På eftermiddagen var det så dags att hämta hem Stefan. Han får vara hemma över pingsten, men ska tillbaka nästa vecka för ännu ett ingrepp. Hans diagnos är hjärtinfarkt och sånt leker man inte med. Så efter kvällsmaten intog han och katten Felix ryggläge och båda verkade tycka att det var ganska mysigt här i paradiset Gyllebo.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Njut av stunderna i livet, i morgon är de minnen.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Med rödfärg på armbågarna hämtade jag hem Stefan över pingsten. Läs mer »

Tacka inte – ett par diamantörhängen räcker …

Kära Blogg
 
När Stefan den här morgonen tog ambulansen till Kristianstad, då tog jag och hundarna kameran och gick ut i naturen.
Vid sjön blommade ramslöken som vackrast, som små snöflinger såg det nästan ut. På vissa ställen låg doften av hägg tung i solskenet.

 

 

 
Vid middagstid hörde han så äntligen av sig. Tre stora förträngningar vid hjärtat hade uppdagats. Läkaren tyckte att frun borde tackas för att ha tvingat iväg den envise byggaren till doktorn. Det här hade aldrig slutat lyckligt annars.
-Asch, tacka inte …. det räcker med ett par diamantörhängen, älskling ♥
 
 
På eftermiddagen kom min syster och Samuel på en kopp kaffe. Det blev en mysig stund med kaffe i solen. Samuel tog sig både ett och två dopp den här eftermiddagen.
Tack för ni tittade ut till mig här i Gyllebo ♥
 
På kvällen kom den lille ekorren och hälsade på oss.
 
Dagens citat:
Var dig själv och rätt sorts personer kommer älska dig ändå.
 
 
 
 
Dela gärna

Tacka inte – ett par diamantörhängen räcker … Läs mer »

Allt fokus på vår hälsa just nu.

Kära Blogg
Det var en bedårande morgon. Varmt och vackert.
 
 
Stefan åkte tillbaka till sin säng på lasarettet. Ett arbetsprov, där han fick cykla, visade tyvärr att något inte var bra med honom. ”Rutiningrepp”, sa läkaren. Såklart alltid nervöst ändå.
Tack alla som sänt mig och Stefan sina ord och tankar ♥
Jag passade på att måla lite på huset och på Lillebo, för nej, det är inte tänkt att det ska vara polkagrisrandigt.
 
 
Min doktor ringde också den här dagen. Jag övertalade henne att slippa blodtrycksmedicinen och lovade henne heligt och dyrt att själv få ner mitt tryck. Jag googlade och fick reda på vad jag skulle göra och förändra ….
* sluta röka – ✓(då måste jag ju först börja)
* börja med daglig motion – ✓(mina 6 kilometer/dag borde väl räcka)
* går ner i vikt – ✓(ok, de 3 trivselkilon ska jag väl lyckas få bort)
* äta hälsosamt -✓(ingen mer kvällsfika nu då) 
* inte dricka alkohol – ✓(slopar det där halva glaset champagne på nyårsafton)
* undvika stress – ✓(det har jag redan blivit bra på att undvika)
* dricka rödbetsjuice – där har vi det, det måste bero på att jag missat detta!!!
 
Så nu kommer trycket bli lågt och fint!
 
För övrigt var min magscanning utan anmärkning. Men man kunde tydligen se från framsidan att min rygg var uppsliten. Jag fattar noll!! Ska sådana grejer inte hålla i mer än 50 år? Jag önskar att det funnits någon sorts garanti. Till och med vår hästens säng har livstidsgaranti, det borde det vara på ryggar också. Förmodligen hade man väl ändå hänvisat till handhavandefel.
Fast så länge jag kan strosa runt i min trädgården och lukta på blommorna, då är jag lyckligt lottad!
 
Dagens tänkvärda ord
 
Så länge du gör så gott du kan med de förutsättningar du har, kan du alltid vara stolt över dig själv, oavsett hur det går.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Allt fokus på vår hälsa just nu. Läs mer »

Nattpermiss i paradiset.

Kära Blogg
Det var en ljuvlig morgon. Jag njöt av vartenda steg i skogen.
Vid sjön mötte jag härliga Tina, som tagit ett morgondopp. Det blev en härlig pratstund innan vi tassade vidare i den soliga försommarmorgonen.
 
Lilla Molly har börjat med en liten ful ovana. Hon vill bli buren den sista kilometern hem. Kanske blir hon trött i sina små ben, eller så är det ren och skär lathet när där inte längre är intressanta saker att lukta på.
Den här morgonen hade jag min lilla ryggsäck med mig …
 
På kvällen ringde Stefan. Han hade tjatat sig till permission över natten och skulle få komma hem och sova i sin egen säng. Jag tror att sköterskorna drog en lättnande suck. 
Det var en nöjd Stefan som gick där ute vid poolen och håvade nerfallna blad och lyssnade på kvällens näktergal.
Lilla Molly var själaglad. Det var såklart jag och Johnny också.
 
Finns det något ljuvligare än att strosa i sin trädgård på kvällen. Vattna lite, njuta av sina blommor och bara må gott! Nä, det är en lisa för själen.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Bättre tio minuter försent i denna värld än 10 år för tidigt i nästa.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Nattpermiss i paradiset. Läs mer »

En rastlös söndag under solen.

Kära Blogg
Det var en ljuvlig morgon. Det vackraste det kan bli.
Näktergalen och svalorna har kommit tillbaka till oss och det har plötsligt blivit försommar.
 
Så fort jag var klar med morgonens bestyr, for jag till Ystad, till min älskade Stefan.
Det var ganska brått, eftersom han saknad telefonladdare och det viktigaste av allt – snus!
Rapsen hade börjat blomma och det var underbart vackert.
 
Man kan säga att Stefan är tillbaka på brottsplatsen.
För 30 år sedan var han med och byggde upp det där lasarettet. Han var med och skruvade upp de halvrunda listerna över fönsterna, de som idag bara är gula, fula och samlar damm. Jag tror att han trivs mycket bättre i sina stela, tunga snickarbyxor än i Landstingets mjukisbyxor.
Hoppas du kommer hem snart min älskling ♥
 
 

På eftermiddagen njöt jag och Amanda av sommaren i mitt paradis i Gyllebo.
Lite trädgårdsplock, lite pooldopp, och djurmys.
 
Jag måste säga att jag tycker min dotter Amanda är otrolig. Hon pluggar till hudterapeut, och då huden är kroppens största organ måste man kunna en hel del om kroppen och om hur allt fungerar.
För att lära sig allt, så ritar Amanda upp det ungefär som en serie, i form av olika seriegubbar. Inte nog med att hon är duktig på att lära sig allt, hon är alldeles fantastisk på att rita. Underbara illustrationer.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Folk tycker att det är dyrt att betala för ägg från en höna som haft det bra, men att köpa flaskvatten som du kunde tagit i kranen, verkar vettigt … eller??
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

En rastlös söndag under solen. Läs mer »

Jag ska måla hela världen lilla mamma …

Kära Blogg
Det var en strålande vacker dag. Jag njöt i fulla drag.
Finns det något vackrare än när bokens blad slår ut?? Eller när kastanjen fäller ut sina jätteblad? Skulle inte tro det va!
 
Jag målade och förberedda hyllor till mitt skafferi. Vita lackerade hyllor med gammaldags hyllband på framkanten ska det bli.
 
Älskade Stefan var inte sig lik. Han gick runt här hemma och försökte jobba, men smärta och olust sken igenom hela hans uppsyn. Vi for till Simrishamn för en medicinsk kontroll. Det blev ambulanstransport till Ystad och inkvartering där. Åhhh vad jag hoppas att de kan hitta vad som är felar.
Krya på dig älskling ♥
 
 
Dagens tänkvärda:
Den som accepterar sig själv är inte lika beroende av att bli accepterad av andra och har dessutom lättare för att acceptera andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Jag ska måla hela världen lilla mamma … Läs mer »

En klämfredag i maj.

Kära Blogg
Så var det vanlig arbetsdag igen.
Mitt i byggröran har hela mitt lager av melittapåsar totalt försvunnet. Vi kokte kaffe som på första dagen som nygifta. Även då fattades det melittapåsar ute i stugan på Stockebo.
 
Det känns som om Moder Natur i år hoppar över våren och liksom går direkt på sommaren istället.
Sagolikt väder.
 
På Sjörröds lägerplats bor fortfarande ett konstigt folk. De bor i vita tält och går klädda i tjocka, färgglada, långa yllekläder som på Robin Hoods tid. Jag och hundarna smög nyfiket förbi där de bor och för en stund kändes det som om jag kastades tillbaka i tiden.
 
 
I slutet av mars ordinerade min doktor mig blodtrycksmedicin. De första tabletterna fick mig att tro att jag nästan hade hjärtinfarkt, därför blev de utbytta mot en annan sort. Den här nya sorten har gjort att jag svullnat upp i kroppen. Särskilt i händer och fötter, men även en massa kilo på vågen. När jag märkte att även mitt ansikte började att se konstigt ut – med en svullnad särskilt runt näsan, då var måttet rågat.
En sköterska ringde upp mig efter att ha konsulterat läkaren och sa att jag skulle ”sätta ut tabletterna en vecka” …. vad är det för språk? Var ska de sättas ut?
Jag tänker i alla fall inte ta ett endaste av dessa piller igen. Never again!
 
Till vårt nya skafferi har vi bestämt oss för att använda en gammaldags, charmig dörr med lite själ i. Jag tycker att det kan ge en fin brytning mot allt det nya. En blandning av terpentin och linolja ska på och nya dörrfoder runt om.
 
Vi njöt av kvällen vid poolen. En underbar dag, som gjord för ett dopp tyckte nog Stefan.
 
 
Dagens ord:
En osynlig tråd sammanbinder de som är avsedda att mötas, oavsett tid, plats eller omständigheter.
Tråden må sträckas eller trassla ihop sig, men den kommer aldrig att brista.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

En klämfredag i maj. Läs mer »

Arbetsplatsbesök och fikapaus hos Bäckvalls, samt årets första dopp.

Kära Blogg
Den här dagen andades sommarkänsla så det stänkte om det.
Min tysta vandring runt sjön var underbar. Ljumma vindar och så härligt. Bara vi och fåglarna var vakna.
 
Vår dag bestod av renovering och trädgårdsfixande. På eftermiddagen fick vi ett välkommet avbrott. Det var dags för arbetsplatsbesök hos familjen Bäckvall. Deras betongplatta skulle inspekteras och såklart blev det en fikapaus i det underbara solskenet. De kommer att få en härlig plats för gemenskap i sin nya vinterträdgård.
 
Jag och Stefan avslutade dagen med en skön stund i solen. Stefan vågade sig på årets första dopp. Själv satt jag varm och torr kvar där under min stråhatt.
 
Dagens kloka ord:
Räkna din ålder i vänner, inte i antalet år.
Räkna ditt liv i leende, inte i antalet tårar.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Arbetsplatsbesök och fikapaus hos Bäckvalls, samt årets första dopp. Läs mer »

När ingen ser att man klippt sig.

Kära Blogg
Förra gången jag var hos min frissa, så klippte jag hela 20 centimeter av mitt långa hårsvall. Efter två dagar var det fortfarande ingen som lagt märke till min förändring. Denna gången sa jag åt henne att hon kunde göra vad hon kände för, eftersom jag ändå inte syntes längre. Mitt enda krav var att jag ville inte se ut som Hedvig i ”Hedvig och ugglan”, det där gamla barnprogrammet som vi såg på när jag var liten.
Hon skar av det mesta med kniv, så det såg nästan ut som om jag gjort det själv. Vips var jag nästan korthårig. Till och med lockarna tog hon bort med en varm tång.
Tja, ganska skönt och praktiskt.
 
I min trädgård frodas det alldeles väldigt mycket nu.
För er som läst min blogg från början, så minns ni kanske min sorg förra våren när sniglarna åt upp min älskade blomma som jag fått av mamma Ingrid. I år har Stefan satt en ring av kopparplåt runt min ”mose brinnande buske”, så nu hoppas jag få ha den ifred.
 
Mina älskade töser följer jag såklart och för varje livstecken blir jag så glad …. även de där mindre roliga Emmy … Älskar er alla från djupet av mitt hjärta.
 
Dagens ord:
LIvet är en huppegupptäcksfärd.
Plötsligt är man i diket … och där kanske man hittar en bra grej … som man inte hade hittat annars.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
P.s Jo … Stefan såg att jag klippt mig och sa …. ”du ser ju nästan ut som en tonåring” … jag får kanske köpa papiljotter och börja rulla upp håret?  Vad säger ni??
Dela gärna

När ingen ser att man klippt sig. Läs mer »

Rulla till toppen