Allmänt

Den ena dagen, den andra lik.

 
… men det är inte riktigt sant – varenda dag har något nytt att bjuda, det gäller bara att öppna ögonen och försöka se det.
 
Hej Kära Blogg
 
Varje dag är naturen oslagbar.
Livet rullar på i sin gilla gång.
Vi traskar fram och njuter i skogen.
 
 
 
Så som den store ”King Johnny” gör, så försöker lilla Molly också göra.
 
 
Nu när det blir mörkt fortare om kvällarna blir det mycket mys hemma hos oss, med godsaker och levande ljus.
Det gör denna tiden så härligt mysig. Såklart myser hundarna också och vill alltid ha varsen godsak… eller rättare sagt – Molly vill alltid ha precis den godsak som Johnny har.
 
 
När det inte händer så mycket i mitt eget liv så blir jag så glad över allt som mina döttrar gör…
 
Amanda som kämpar på med sin skola. Det är tidiga morgnar och sena kvällar, men hon tröskar på och har fått högsta betyg på proven. Härligt min tjej. Jag bara visste att du skulle fixa detta med glans.
Emmy lever loppan i Australien och sista livstecknet tyder på att det nu är hårfärgning som står på schemat. Älskade unge, du behöver inte göra dig så söt, du ska ju ändå inte träffa någon kille där!!!
Andréa pluggar på inför slutspurten och hörs inte mycket av. Men igår kom ett meddelande på telefonen som fick glädjetårarna att spruta. Älskade unge, vad har du nu hittat på?
Jag längtar efter er alla så jag kan dö, men jag vet att ni har det bra och då är det bra.
 
 
Dagens kloka ord:
Bränn de fina ljusen, använd dina finaste lakan, bär dina finaste underkläder, spara dem inte till ett speciellt tillfälle. Varje dag är speciell.”
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Den ena dagen, den andra lik. Läs mer »

Lilla Loppan Löper.

Kära Blogg
Min lilla valp börjar bli en stor flicka nu. Jag är ganska säker på att den lilla skruttan löper för första gången.
Det är ett ihärdigt slickande, kissande på varenda liten grästuva och rena fjortisfasonerna när Johnny är i närheten. Att försöka träna lydnad med Molly nu är som att dressera en groda.  Det verkar som alla hennes hjärnceller är i oordning, hullerombuller.
Härligt, roligt och utmanande har vi det ändå på vår runda.
 
 
Det är svårt att vara så bestämd och konsekvent som jag förutsatt mig för att vara, när Molly är som värsta charmtrollet. Sitt, stanna kvar … det betyder just stanna kvar och inte smyga fram fyra meter när jag vänder ryggen till. Nåja, hon blir väl sig själv igen och till dess undviker jag bara konflikter och har en massa skoj istället.
 
Den här dagen var det dags att ta bort stygnen på Johnny. Han var såklart i sjunde himmeln. Det finns ingen som Johnny älskar så mycket, som veterinär Per. Per själv är lite blygsam och tyckte nog att han kunde vara lite mindre populär. Men stygnen gick plättlätt att ta bort, Johnny stod still som en stjärngosse på lussemorgonen och skötte sig överväldigande bra. Lilla trollungen Molly var också med den här dagen. Någonting har smittat av sig på henne, för hon var lika spralligt glad över att få träffa Per, och krumbuktade sig alldeles förfärligt mycket, trots sprutor och hårdhänt hantering.
Det blev ett pass till henne också, så vi kan resa över sundet och hälsa på vår älskade Andréa. Lilla Molly har två mjölktänder kvar som inte bör vara där. Vi ska försöka att under lokalbedövning och lugnande medel försöka ricka ut de små rackarna på henne. Men det blir en annan dag.
En hälsning från veterinär Per till hans blivande kollega skulle jag också framföra.
 
På hemvägen stannade vi till hos mamma Ingrid och la ett hjärta vid hennes sten.
Nu har du det fint mamsen, nu när det snart är sådan där spöganatta … skojade bara, jag vet nog gott att du inte riktigt gillade det här med Halloween på Allhelgona helgen.
 
 
Jag måste tacka min lilla dotter Emmy, för alla livstecken som kommer från Australien.
Det är så gott att se att hon har de bra och att det tillslut blev ett kängurumöte. För när man är i Australien, då hör det liksom till att man sett detta djur och inte sprungit och yrat på fel ställe.
Kram på dig min söta dotter.
 
 
Dagens kloka ord:
Erfarenhet är för människan vad årsringarna är för trädet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Lilla Loppan Löper. Läs mer »

En liten bit av sommaren.

Kära Blogg
Dagen var som dagar är mest.
Mitt tandläkarbesök gick bra. Det känns lite som om jag vant mig vid att få sprutor och ha munnen full av en massa attiraljer. Tamponger, skruvstäd, vattenkylda borr och  slemsug …. Eller så är det bara som min flabb liksom har tänjts ut och blivit större.
Nu är åtminstone tanden uppbyggd igen och allt är förhoppningsvis frid och fröjd ett tag framöver. Jag gillar förstås inte ordvalet Fru Tandläkare valde, hon kallade min behandling för  ”omfattande”… Omfattande får mig att tänka på svåra olyckor, stora skador i samband med katastrofer. Ingenting bra. Huhhh!
På Dodevägen fortsatte tillbygget som ingen vet vad det egentligen ska bli. Eftermiddagen bjöd på det mest underbara sommarväder man kan förvänta sig i slutet av oktober.
 
 
Bland alla nerfallna löv på gräsmattan låg något ljust och fångade min blick. Jag trodde först det var ett sådant där godistefat som jag brukade köpa i Linds affär efter badet på somrarna.
Det var ett vackert rosenblad i form av ett hjärta. Naturens tecken.
Lite tråkigare tecken var den döda rödhake som så tragiskt avslutat sitt liv där på vår uteplats.
I mitt lilla orangeri envisas pelargonierna med att fortsätta stå i full blom.
Undrar vad de gör för tecken där de står och pressar sig mot rutan.
 
Den här dagen hade min älskade, fina dotter namnsdag.
Amanda – grattis på din dag.
 
På ett socialt media kunde jag läsa att en annan dotter, Emmy, var ute på kängurujakt.
Jag är så innerligt glad att det inte var krokodiljakt hon var ute på.
 
Snart, snart ska jag åka till vårt grannland och besök en annan dotter, Andréa.
Gud vad jag längtar!!!
 
Älskade döttrar.
 
 
Dagens kloka ord:
När du känner det som om ingen älskar dig, ingen bryr sig om dig, alla nonchalerar dig och alla är avundsjuka på dig.
Då ska du verkligen fråga dig:
Är jag alltför sexig?
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

En liten bit av sommaren. Läs mer »

Om en hund mådde såhär.

Kära Blogg
Den här dagen var en riktigt skitdag för mig.
Min strävan är att alltid vara glad ”no matter what” liksom.
Jag hade som alltid ont i ryggen och var riktigt ”oglad”.
Egentligen skulle jag varit med mina krigarkompisar och skjutit pistol. Det hade jag varit tvungen att avboka. Ryggskrället blir så mycket sämre när jag gör rörelser med armarna. Konstigt och knäppt!
Så fick jag erbjudande om att följa med på harjakt. Det gick inte heller för min jävla  dumma skitrygg.
Grrr ….
 
Jag tog hundarna med mig ut i skogen på morgonen, vandrade den blåa slingan, tyckte rysligt synd om mig själv och hade ont!
…. fint väder var det i alla fall.
 
 
Min äldsta dotter, ”veterinärAndréa”, upplyste mig för en tid sedan om att ifall jag varit en hund som hade mina ryggproblem, då hade jag blivit avlivad nu. Kul! 
När jag var med Johnny hos veterinär Per, så skojade vi lite om det. Per höll med om att det nog var på det viset och sa på sin klingande danska:
-Så havde de taget dig ud i baghaven og skyde dig ….
Har jag sagt att jag älskar det danska språket?! Underbart!
 
Nåja, det var ett förbaskat fint väder den här söndagen åtminstone (och någon hade tydligen haft fest där i skogen – kul för dom)
 
Sådärja, jag har gnällt färdigt och ska strax iväg till tandläkaren. Ja, för jag har ju så lämpligt lyckats bita sönder ytterligare en tand och det passar extra bra nu när jag fått min  hemvärnslön. Jag menar, det känns skönt att man vet att pengarna går till nyttosaker och inte till en massa nöjen och annat oviktigt. Jag har ju redan betalt 10.000 tals kronor till Österlentandläkarna, så någon tusing till kan de ju gott få. Nä, jag är inte bitter! Jag hade ändå inte tänkt fira någon jävla   … tjyvingens jul i år.
Punkt!
 
Dagens kloka ord:
Jag tillåter inte att andra bestämmer hur jag mår. Det bestämmer jag.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Om en hund mådde såhär. Läs mer »

Små saker som skänker lycka.

Kära Blogg
Det behövs inte så mycket för att göra en dag lycklig.
Mina lyckostunder den här fredagen:
 
* Solen strålade och gjorde höstlöven glödande som eld.
* Veterinär Per ringde och berättade att Johnnys knutor var av en ofarlig sort.
* En pratstund med min älskade Emmy. Videosamtal från Australien.
 
En fredag som alla andra. Molly hittade på bus och gjorde förbjudna saker mest hela dagen. Hon förstörde mina garnnystan och stal ekollon. Stefan snickrade när han kom från jobbet. Johnny låg nog mest och tänkte på den stora soldatlönen som kommit in på hans konto den här dagen. Jag försökte springa, men kroppen dummade sig alldeles väldigt tokmycket.
En bra fredag med andra ord!
 
 
Dagens kloka ord.
Vissa människor lyckas eftersom ödet vill det, men de flesta som lyckas gör det eftersom de bestämt sig för det.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Små saker som skänker lycka. Läs mer »

Den grå vardagen …. kan vara sååå vacker.

Kära Blogg
Det är något sagolikt vackert när dagen är alldeles grå. Dimman ligger som bomull över sjön. Som på en särskilt bestämd tidpunkt, bestämmer gässen sig. Alla på en och samma gång. De lyfter och sträcker ut vingarna, plaskar iväg över vattenytan och lyfter sedan mot skyn. Underbart vackert. Jag älskar det.
 
Dagen var grå och våt. Jag och mina fyrbenta vänner traskade ensamma genom skogen. Inte en endaste själ såg vi till. Allting var precis alldeles lugnt och stilla. Emellanåt tränade jag hundarna på lite alla möjliga färdigheter, sådant som jag tycker hundar bör kunna.
 
Somliga dagar hittar jag olika tecken på kärlek i naturen. Någon som ristat in sina känslor i barken på ett träd. Eller så är det tecken som naturen själv skapat. En hjärtformad stubbe med mossa kanske.
 
På eftermiddagen tittade solen fram. Då blev allting så härligt vackert. Små spår av sommaren finns ännu kvar.
 
På eftermiddagen när Stefan kom hem från jobbet satte han igång med sitt nya projekt. Nu vet nog varken han eller jag riktigt vad det ska bli av det hela …. men det får väl bestämmas efter hand. Eller så får man helt enkelt se vad det blir.
På kontoret avslutade sekreteraren Annika sitt arbete och avlöstes av städerskan Annika. När kvällen kom, doftade hela kontoret gott av Ajax, och allt var i ordning och reda,
 
När jag köpte min underbara hund Molly, fick jag en fin vän från Bjärnum på köpet. Idag kom det ett meddelande från henne. Ett meddelande jag gått och väntat lite på. Tänkt och hållt tummarna. Jag blev sååå glad och lättad att allt gått bra.
Två små underbara valpar hade sett dagens ljus där uppe i Bjärnum. Ett stort grattis kära Monica, och lycka till med de små.
 
(foto lånat från Monicas mms)
 
Dagens kloka ord:
 
Du har bara ett begränsat antal andetag.
Du har bara ett begränsat antal hjärtslag.
Fyll dina lungor med liv.
Låt ditt hjärta slå för något som är värt att slå för.
Lev nu, för allt vad du är värd.
 
Kram från oss och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Den grå vardagen …. kan vara sååå vacker. Läs mer »

Så mycket bättre än våren.

Kära Blogg
Hela helgen har varit gråmulen och regnig. Och jag bara älskar det! Den underbara årstid vi kallar för höst.
 
I går när jag träffade min dotter Amanda för en kort stund, pratade vi om hösten och den fantastiska färgprakt det är i skogen vid den här tiden. Jag förstod att hon detta året totalt missat det. Det är egentligen inte så konstigt. Amanda går ju i skolan i Malmö från tidig morgon till sena kvällen och på helgen är det bara pluggande som gäller för hennes del.
Så mina bilder från vår söndagsvandring får blir speciellt till dig Amanda.
 
Kram på dig älskade dotter, hoppas du kunnat njuta lite av det som vår natur bjuder oss på.
Tack för du tog dig tid för en pratstund mitt i ditt pluggande.
Här kommer en bild, tagen den 17 oktober, för nästan exakt 3 år sedan…
 
Dagens kloka ord:
I mitt barns ögon ser jag min historia, min nutid och min framtid.
 
Med en bild från min lilla springrunda säger jag Kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Så mycket bättre än våren. Läs mer »

En regntung lördag.

Kära Blogg
Det var en grå, våt, mulen lördag. Det kändes som om det aldrig ville ljusna riktigt. Ett fint duggregn liksom hängde i luften precis hela dagen. Jag bara älskar den sortens väder!
 
Jag och Molly for iväg på hundkurs hos bästaste Jenny i Gladsax den här lördagen. Molly har börjat förstå vad som är på gång om lördagsförmiddagarna och dansade runt i en vild cirkel om sig själv. Hon var lyckligare än lycklig. Den här dagen var det kontaktövningar. Det gick väl lite si och så. Att konkurrera med en burk kattmatt om Mollys uppmärksamhet, det kräver sin insats. Men lite framsteg tror jag nog att det blev, när jag några korta sekunder fick möjlighet att belöna hennes ögonkontakt med mig. Det viktigaste av allt – vi hade kul!!
 
Naturen går varligt fram den här hösten. Fortfarande blommar de tappraste blommorna och några av insekterna har ännu inte sökt sig till sin vinterdvala. Underbara natur.
 
Dagens kloka ord:
De sa; du vet inte vad du har förän du förlorat det.
Sanningen är , du vet exakt vad du har, du tror bara att du aldrig kommer att förlora det.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

En regntung lördag. Läs mer »

Fredagsmys.

Kära Blogg
Det finns ingen bättre årstid att fredagsmysa än på hösten.
Vi startade direkt med myset på morgonen i form av grisöra och tuggben. Själv mös jag med att tillverka en hop fakturor i skenet av levande ljus och ljudet av ljuv musik.
Fast såklart mös vi med en runda i skogen vid sjön så fort dagen började gry.
 
 
Sedan bjöd dagen på riktigt regn och rusk väder. Då mös vi ännu mer med fyr i spisen och fler levande ljus.
Jag kröp in en stund i mitt smockfulla orangeri för en stunds mental avkoppling.
 
Min dagliga rutin:
Gå upp
Vara (underbart) fantastisk
Gå och lägga mig
 
Myskramar från oss och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Fredagsmys. Läs mer »

Rulla till toppen