december 2025

Ansiktslyft och slaskig promenad.

Hej hej

Äntligen har vårt kontor fått sig ett litet ansiktslyft. Alla företagspärmar och andra tråkiga dokument som hörde till vår firma har vi arkiverat, tills vi får kasta dem utan konsekvenser från skatteverket. Ute i en bod finns de kvar så länge som de nu behöver sparas. Men jag slipper se dem varenda dag här hemma.

Runt valvet in till TV-rummet har Stefan byggt en väggfast bokhylla som täcker hela väggen från golv till tak. Våra ergonomiska skrivbord är utbytta mot ett vackert gammalt skrivbord som varit Stefans far. På en aktion hittade jag en grön skinnstol som jag tyckte passade så bra här. I hörnet där vi haft alla gamla pärmar och ritningar har vi nu ställt en mysig liten soffa istället. Där ligger gärna vår katt Felix och myser på kvällarna nu. Väggar och tak har fått en uppfräschning med en ny färg och hallen vid tvättstugan fick hänga med på uppfräschningen.

Härligt att det blev klart i god tid innan jul.

Stefan ville fortsätta renoveringen i andra delar av huset, men nu får det allt vänta till julen är över.

I helgen har det inte varit särskilt mysigt väder. Även om jag själv inte tycker att det finns några dåliga väder så har mina små hundar en lite annan åsikt om den saken.

Även om de tre pälsbollarna helst inte vill bli blöta så måste man ut och få lite frisk luft, för så är reglerna. Vädret är aldrig heller så illa som det uppfattas inne ifrån stugvärmen.

Dagens citat:

Jag tror att anledningen till att vi föddes med två händer är för att vi ska kunna klappa två husdjur samtidigt.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Ansiktslyft och slaskig promenad. Läs mer »

My happy place

Hejsan.

Redan har vi passerad den andra advent och tiden mot julafton rusar fram som ett skenande tåg. I fjor hann jag med så himla mycket i adventstiden kändes det som. Då var Andréa hemma i Sverige och vi umgicks och åkte jultåget med hela familjen. I år känns det lite annorlunda. Jag känner mig lite tröttare också än vanligt. Bästa botemedlet då är att vistas ute i naturen.

Det är när man har mycket på sina axlar som man ska prioritera att hinna med motion och en stund vid bryggan – det är den platsen som är ”my happy place”.

En härlig stund vid sjön med en vacker soluppgång trollar bort all julklappsvånda och julstress. Nu känner jag mig faktiskt inte särskilt stressad över julen, det mesta går att köpa färdigt och julstädningen brukar jag vänta med tills pyntet ska plockas ner igen. Ingen ser ändå dammtussarna så väl vid den här tiden på året. Men tiden går rent för fort i December tycker jag.

Om jag fått önska mig en sak såhär i adventstiden så är det lite härligt vit snö, annars får det vara precis som det är.

Boktips

Att lyssna på böcker har jag hunnit med den här hösten. När jag kör till jobbet har jag ofta en ljudbok på i bilen. Det tar ungefär 40 minuter att köra mellan Gyllebo och Norra Björstorp och då är det perfekt att lyssna på en bok.

Senast har jag lyssnat på Väglöst land av Marie Hedegård. En roman som bygger på en sann historia om en kvinna från Norrland i början av 1900-talet.

Dagens citat:

Släpp gårdagens bekymmer, låt morgondagen vänta ännu ett litet tag. Får du välja en dag att leva så välj dagen idag.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

My happy place Läs mer »

En helg med Emmy och bio med Scott

Hej hej

I helgen kom min yngsta dotter Emmy hem till oss i Gyllebo. Det är alltid så mysigt att ha henne hemma ett par dagar. Vi lagade mat tillsammans, pratade och bara hade det gott.

En runda ut i naturen hann vi också med. Emmy skrattade lite för sig själv när jag förevigade ett litet träd på sjöstigen.

-det där trädet har du ju aldrig fotograferat förut, sa hon, och lät mer än lite ironisk.

Haha, ja just det trädet har nog blivit fotograferat liiiite för många gånger nu. Men det är något särskilt med det där lilla trädet som påminner om ett förälskat par.

Efter det fokuserade jag på att ta bilder på Emmy istället, för den tösen kan man ju aldrig få för många bilder av.

I förra veckan hade mitt barnbarn Scott studiedag och var då ledig från skolan. Jag passade på att sluta ett par timmar tidigare från jobbet den dagen för att hinna till Tomelilla. Jag och Scott hade bestämt att vi skulle gå på bio, och dessförinnan ville han gå på en restaurang. Helst en lite finare restaurang sa han. Vi valde pizzerian som ligger mitt emot biografen. När vi var mätta och belåtna gick vi för att handla biogodis och sedan väntade Zootrolpolis 2 på oss. Vi fick en supermysig kväll tillsammans, och jag hoppas att vi snart kan göra om det.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny bok. Den heter ”Att välja ett liv” av Maria Lok Björk. En bok om kvinnan Ottilia, vars liv utspelade sig för hundra år sedan.

 

Dagens citat:

Du ska inte behöva slita dig själv i bitar för att hålla andra hela.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

En helg med Emmy och bio med Scott Läs mer »

Vinterbad och julkänsla i en bok.

Hejsan.

För en vecka sedan hade vi vinter och minusgrader. Äntligen hittade jag och min vän Tina en morgon då vi kunde träffas och njuta av ett tidigt gryningsdopp tillsammans.

Innan det hunnit ljusna så träffades vi på vår vanliga plats i skogen. Tillsammans gick vi sedan ner till bryggan. Det lät nog väldans högt om oss där vi traskade fram på våra dubbförsedd kängor och ivrigt pratade och skrattade så att det ekade mellan trädens stammar.

Efter ett härligt vinterbad, några övningar på bryggan och ett gott värmande te, så gick vi vidare för att mötas av ett uppdukat frukostbord hemma hos oss. Tusen tack Stefan ♥

Det blev en härlig morgon att spara i minnet, bland alla andra vi har tillsammans.

Boktips

Ibland behöver man bara lyssna på någon enkel ”feelgood-bok”. Den här tyckte jag passade mig bra…. En bok av Sara Kalmlin och Annie Mannesson. Den heter ”Vinterbad, kärlek och julefrid”

Dagens citat:

Jag är så tacksam för alla kvinnor som fattar grejen. Som förstår att det inte kostar nåt att lyfta en annan kvinna. Att heja, tipsa, stötta. Det tar inget ifrån dig – det skapar mer för oss alla.

Ha en ärlig onsdag. Och tack världens bästa Tina, för att du är du♥

Kram Annika

Vinterbad och julkänsla i en bok. Läs mer »

Mitt November 2025

Hej hej

Vips så var det dags att summera en månad som gått igen. Alltså, vilken månad sen. En helt fantastiskt vacker November har det varit.

Jag har hunnit med en hel del trots att jobbet på Luckan tagit lite av min tid. Månaden började med Österlen Lyser. En fin tradition som i år firade 20 år. Vi valde att åka och titta på möllan i Frörum som nu ska få en ny kostym av en av Stefans gamla byggarkolleger, Reino. Sedan sprang jag tre små lopp i dagarna tre på tre olika platser; Simrishamn, Brösarp och Ystad.

Sedan var det dags för månadens höjdpunkt, ett Wim Hof retreat på vackra Mundekulla, tillsammans med vännen Tina. Oj vilken upplevelse vi fick och såååå många skratt det blev den helgen. Att bli bekväm mitt i det obekväma blev vår utmaning.

Med Emmy och Amanda har jag varit i Malmö på musikalen Chicago. En jättemysig kväll med god mat och härligt sällskap.

Ett par gånger har jag träffat barnbarnen. De börjar båda bli stora och de har så mycket annat för sig med skola och aktiviteter. Men när de kommer och sover över hos oss då är det minsann mys på hög nivå.

Nu hälsar jag December välkommen. En månad med mycket bestyr. I år är det min tur att ha julen här hemma i Gyllebo, så jag har saker att göra. När även jobbet på Lokalföreningen tar min tid, så jag får ta till en specialmetod….  skit i det mest oviktiga och gör bara det roligaste. Huvudsaken är att alla nära och kära får ha hälsan och må bra, inget annat är egentligen viktigare.♥

Dagens citat:

Bara så vi är tydliga… jag är den lojala vännen som skulle ta en kula för dig. Men jag är förmodligen också anledningen till att vi blir beskjutna. Balans är viktigt.

 

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

 

 

 

Mitt November 2025 Läs mer »

Rulla till toppen