Vårhallen

Korvgrillning med goda vänner.

Hej och halloj

I förra veckan då jag hade semester så träffade vi kära vänner för lite enkel korvgrillning.

Vi hade bestämt att ses vid Vårhallen strax intill Tobisborg. Kvällen var solig och fin och vi kunde inte ha önskat oss en härligare försommarkväll att träffas.

Man behöver inte konstra till saker så förtvivlat mycket, en enkel korv i bröd är en oslagbar maträtt, ja nästan en delikatess faktiskt. Får man sedan sitta på en sådan här härlig plats i goda vänners lag, då är livet på topp.

Enda smolken i bägaren var att kvällen gick alltför fort. Men sommaren ligger framför oss, så jag hoppas vi hinner med ännu en korvgrillning, och då kanske på en annan plats.

Fint inför Morsdag.

Jag och Stefan har hunnit vara på våra föräldrars gravplatser för att göra lite sommarfint inför Morsdag. Torkan har gjort att det inte är helt enkelt att hålla blommorna fina, men vi valde isbegonier som brukar klara lite tuffare förhållanden.

Jag hade gärna plockat vars en bukett liljekonvaljer åt våra mammor, men så blev det inte i år. Det får vi hinna med nästa år istället.

Småjogging och ryggbesvär

Under min semester har jag även passat på att ta tag i min krånglande rygg. Fyra gånger har jag varit hos en underbar kiropraktiker i Tomelilla. Även om jag inte är besvärsfri så har jag fått betydligt mindre ont på nätterna. Nu är det övningar som gäller, och jag har lovat, jag ska aldrig sluta med dem.

Små joggingturer i sakta tempo har också funkat. I sakta lunk har jag sprungit ner till bryggan där jag tagit mig en simtur för att sedan sitta och bara njuta av livet en stund, innan jag vänt tillbaka hemåt.

Dagens citat:

Om du vill göra något, så gör det bara. Livet är kort och tar slut fortare än man anar. Vissa som väntade på ”rätt” tillfälle, fick inte fler tillfällen. Bara gör det.

Vissa saker som är mindre kul, ja faktiskt riktigt tråkiga grejer, de kan man välja att skjuta upp lite och göra lite mer sällan. På så vis hinner man ju inte med så många tråkiga saker totalt i livet. Smart, eller hur?

Ha det gott.

Kram Annika

Korvgrillning med goda vänner. Läs mer »

Tiden gick dubbelt så fort i December.

Hejsan.

Vi tycker nog alla att tiden bara går fortare och fortare, och det är kanske som det ska vara. För mig tog nog den här månaden priset i snabbhet. Vi hade inte mer än hunnit tända första ljuset i adventsljusstaken förrän hela ”jul-härligheten” nästan var över…. nåja inte riktigt förstås …

Det känns nu som om det var jättelänge sedan som Andréa återvände till Kanada, och ändå är det inte mer än 11 dagar sedan vi vinkade hejdå till henne.

På mitt minneskort i kameran hittade jag bilderna från den där sista dagen hon var hemma.

Trots att vädret inte var det bästa så ville Andréa åka en tur till stranden innan det var dags att ta flyget över Atlanten igen. Vi enades om att åka till Simrishamn och strosa norrut längs med havet. Strax innan campingen fanns lite enkla träningsredskap som såklart skulle provas av systrarna.

Vinden pinade i våra ansikten och regnet hängde i luften. Fast vad gjorde det, i min ryggsäck fanns en termos med hett te och vi hade hela platsen för oss själva.

Stränderna längs med Österlen är alla så vackra, var och en på sitt vis, fast Tobisvik är alldeles speciell med sin karaktäristiska sand och vackra klippor.

Framme vid klipporna letade vi efter bästa platsen att dricka vårt te. I skydd för vinden hittade vi en perfekt plats där vi slog oss ner.

Med utsikt mot Pärlfiskarens hus och Tors gamla eka satt vi en god stund och löste livets gåtor tillsammans.

När teet var slut och kylan kröp in genom våra kläder  så var det dags att återvända mot bilen igen.

På vår väg mot Simrishamn häpnades vi över några buskar som blommade för fullt. Gula blommor som inte verkade bry sig ett dugg om vilken årstid det var.

Ja, även om tiden rusar fram i ”hundranittio”  nu, så känns det ganska långt till Juni månad då ”tösabiden” väntas hem igen. Kanske borde jag snegla på en Kanadaresa igen… kanske…

Dagens citat:

En gång föddes du. Oändligt värdefull. Enastående unik. Resten är detaljer.

God fortsättningen på julen och kram från mig, Annika

Tiden gick dubbelt så fort i December. Läs mer »

Hundans – vilken badplats.

Hej hej.

Här på Österlen finns nog ”världens finaste hundbad”.

Norr om Simrishamn ligger Vårhallen, detta hundarnas paradis.

I helgen var jag och Stefan där med våra små dunbollar.

Nu är ju varken Lykke eller Molly direkt några vattenhundar, som i full förtjusning kastar sig i havet. Nej, tvärtom, de aktar sig noga för att bli blöta om sina pimpinetta små tassar.

Men de är alltjämt hundar med hundars behov. De älskar att följa med ut i naturen.

En härlig höstpromenad vid havet var stärkande för oss alla. Även om lilla Lykke mest hade bekymmer med att hålla ihop sin flock.

Dagens citat:

Se till att skaffa dig roliga måsten.

Att ta hand om sina djur, det är såklart ett ”måste”. Världens bästa måste om ni frågar mig.

Ha det och kram från mig.

Annika

Hundans – vilken badplats. Läs mer »

Rulla till toppen