Allmänt

Egen småföretagare.

Kära Blogg
 
Det har mest varit grått och regnigt.
Jag och hundarna har såklart trotsat vädret.
 
 

 Katten Felix trotsar vädret på sitt alldeles egna lilla sätt. Han vandrar runt huset och skriket. Då menar jag verkligen skriker. Högljudd och som en stucken gris vrålar han ända tills någon öppnar en dörr för honom.

 
Ibland har solens strålar kikat fram mellan de regntunga molnen. Då har vi passat på att vara ute och busat. Småhundarna har emellanåt våldsamma slagsmål som slutar med att Lykke är alldeles våt och skitig.
 
Vårt liv rullar på som vanligt igen. Trots Stefans tuffa medicinering så måste arbetet skötas som alltid. Att vara sjukskriven när man är en liten småföretagare, det är det inte att tänka på. Det finns stunder då jag önskat att vi båda haft ett ”vanligt” jobb med all den trygghet som det medför. Att kunna tänka bort arbetet när man slutar för dagen … Att få ha en normal semester, utan att kolla mailen varje dag.
Nåväl, den här dagen kom Stefan hem en timme tidigare för att vila och sköta kontoret … som oftast inte ses som ett riktigt jobb, särskilt inte då det ligger i anslutning till hemmet….
Jag var hos doktorn för ett nytt recept. Hon meddelade sådär lite i förbifarten att min benmassa inte var så tät som man skulle önskat, det hade man sett på mätningen där i Hässleholm. Jag skulle börja äta vitaminer och kalk (vilket jag redan gör sedan länge) och få en ny mätning om några år. Tack och hej, leverpastej.
Hundarna blev i alla fall extra glada när Stefan kom hem!!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att
själv skapa den.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Egen småföretagare. Läs mer »

Nya friska tag.

Kära Blogg
Det blev en ny vecka och vardagen tog vid. Både Stefan och Johnny repade sig sakta och det vanliga arbetet kallade på oss alla.
Veckan började med ett underbart väder. Vi tog en lugn tur till sjön, jag och hundarna.
 
 

Tomten snett bakom vårt hus har sålts och de nya ägarna ska såklart bygga sig en stuga där. Alltså har deras tomt nu förvandlats till ett kallhygge och jag planerar växter för att återigen få en härligt insynsskyddad värld.
 
Även om hunden Johnny nu till synes är återställd och frisk, så är min känsla att något inte stämmer. Blodproverna visar också på att något inte är bra, vilket jag nu kommer att bestämma hur jag ska gå vidare med … 
Johnny vilar och sover mest hela dagarna och bryr sig inte så mycket om småhundarnas busande. Ibland är det som om Lykke bara går bort till honom där han ligger i sin korg och säger ”krya på dig grabben” …
Fina, underbara hundar.
 
Så var det dags för vägning av valp. När lilla Lykke föddes vägde hon 115 gram. Den här måndagen visade vågen på hela 850 gram. Liten börjar bli större.
 
I år hade jag tänkt att börja med julstöket lite tidigare än vanligt … men förmodligen blir det som vanligt …
 
Dagens tänkvärda:
– Kasta en tallrik i golvet.
– Ok.
– Gick den sönder?
– Ja.
– Säg förlåt till den.
– Förlåt.
– Blev tallriken hel?
– Nej.
– Förstår du?
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Nya friska tag. Läs mer »

Frusen morgon.

Kära Blogg
En underbart vacker morgon.
När ”stor och liten” (Lykke och Stefan alltså) vilade ut där hemma, tog vi andra en stärkande morgonpromenad. Det var ljuvligt. Vackert så man fick rysningar. En tidig söndagsmorgon är det inte många vakna här i Gyllebo … det är egentligen inte så många här överhuvudtaget vid denna tiden på året. Ett ensamt rådjur strosade över vägen, i övrigt var det alldeles tyst och stilla.
 
På eftermiddagen bäddade jag ner Stefan i soffan, klappade om alla djuren och gav mig iväg till Brösarp på Fars-dags uppvaktning. Sju sorters kakor och kaffe som avslutades med spettkaka bjöds det på.
På vägen hem kunde jag se den där omtalade månen, som just den här kvällen skulle vara extra stor. Jag tycker att varje år sägs det vara något speciellt med antingen månen eller solen, något som inte kommer att vara på hundratals år igen. Det är för att man liksom ska få lite små-ångest ifall man missar att glo extra upp i skyn just den där specifika kvällen. Nåja, vacker solnedgång var det i alla fall. Och visst var månen både full och stor.
 
Grattis alla pappor på dagen.
 
 
Dagens tänkvärda ord:
Att tala är ett behov,
att lyssna är en konst.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Frusen morgon. Läs mer »

Tillsammans.

Kära Blogg
Vår lilla familj är samlade i Gyllebo och tillsammans igen.
 
Det började med att veterinären ringde en morgon från djursjukhuset och ville att jag skulle hämta ”den där Johnny” … Jag förstod att han piggat på sig rejält. Lite dålig mage stoppar inte en glad flatte från att försöka tungkyssa alla han ser. Jag förstod att de alla blev överösta med oönskad kärlek där på veterinärkliniken.
Visserligen hade han slutat att blöda både fram och bak, men det var en synnerligen matt Johnny jag fick hem. Glad, tillgiven, men oändligt trött.
Veterinär Per, ringde mig sent på kvällen för att informera om att en del prover inte såg så bra ut … Inte akut farliga, men något vi måste följa upp …
Nåväl, vi njöt av en kort, underbar runda i vårt älskade Gyllebo. Om framtiden vet vi inget så varför oroa sig just nu ….
 
 
Dagen efter var det dags att åter styra kosan likt en ”samresbil” mot ett annat sjukhus för att hämta hem en annan patient. Den här gången var det maken min.
De hade vidtagit en rejäl upptrappning av hans medicinbehandling, som nu även innefattar cytostatika via dropp. Jag måste betona att det Stefan har, inte alls har något med cancer att göra. Sjukdomen heter vaskulit och är nog så allvarlig, då den angriper njurarna och förstör dess funktion.
Trött och matt kom han hem till Gyllebo med en hel platskasse full av mediciner.
 
Lilla Lykke växer och frodas. Hon verkar vara en förnöjsam liten valp som tycker att det känns skönt när huset åter är fullt av liv. Ofta är det full rulle på henne och plötsligt är det som om någon drog ur sladden. Då slocknar hon på de mest konstiga platser.
 
Dagens ord:
Lägg din hand i min,
så är vi starka tillsammans,
så är vi svaga tillsammans,
så är vi tillsammans.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Tillsammans. Läs mer »

En kräkig dag.

Kära Blogg
En härlig dag som började med den vackraste frost man kan tänka sig, skulle visa sig förbytas till en lite mer kass dag … ja rena skitdagen om jag ska skriva i klartext.
Jag och hundarna började som alltid. En skön morgontur. Allt verkade vara frid och fröjd, och vi njöt.
 
Helt enligt planerna var det tid för en vanlig hälsokontroll av hunden Johnny den här dagen. Något jag hade inbokat sedan flera veckor tillbaka. Som en säkerhetsåtgärd blev det ingen frukost för honom eftersom det eventuellt skulle behövas lite lugnande, för att kunna undersöka honom ordentligt utan att han konstrade.
I köket busade småhundarna och allt var lugnt och fridfullt.
 
På väg till Per, min underbare veterinär, märkte jag att Johnny började må dåligt. Han var sig inte alls lik. Han hoppade inte. Han konstrade inte det minsta. Han såg inte ens glad ut. Och mitt i undersökningen kräktes han upp en blodblandad slemhög på golvet. Prover togs, magen röntgades och vi fick åka hem. Dock förvärrades allt under eftermiddagen och på kvällen när han typ ”kissade blod med gumpen”, fick det vara nog. Vi gav oss iväg i snöovädret till djursjukhuset i Malmö.
 
I skrivande stund vet jag inget om min älskade hunds tillstånd.
Älskade Stefan har däremot fått svar på sin biopsi … njurarnas status är sämre än när det var som sämst förra gången. Tuffa mediciner väntar …. Han är i goda händer just nu och det känns tryggt.
 
Det är lite mycket nu …
 
Men jag är tacksam för mina nära och kära…
Tack Andréa, tack för ditt engagemang, ditt stöd och dina råd trots vårt stora avstånd och din höga arbetsbelastning. Jag hittade stetoskopet och höll koll på Johnnys puls, allt enligt dina direktiv. Tack ♥
 
Tack Amanda, tack för att du utan minsta tvekan la allt annat till sidan och troget följde med mig, halvblinda kvinna, till Malmö igårkväll. Tack för att du gav Johnny den avkopplande massagen han så väl behövde där och då.
Tack ♥
 
Tack veterinär Per, tack för ditt uppriktiga engagemang och att du ringde mig genast i morse utanför dina egentliga tider. Tack ♥
 
Nu håller vi tjejer här hemma tummarna för våra grabbar allt vad vi kan!!
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

En kräkig dag. Läs mer »

Att falla pladask.

Kära Blogg
Det har varit en regnig helg. På Österlen har alla byar planerat för ”Österlen Lyser”, men allt detta regnade totalt bort. I Gröstorp trotsade man regnet och hade gjort stora ansträngningar med tusentals marschaller…. tyvärr slocknade de alla på löpande band av det envisa regnet som piskade och slog.
Jag och hundarna hade som så ofta lite tur och vi lyckades pricka in lite torrare luckor för våra rundor.
Jag lyckades med konststycket ”Att trilla in i en buske”, och allt hamnade på bild.
 -”Du är så spexig, mamma” sa dottern Emmy och knäppte foto för glatta livet.
I övrigt var det en underbar helg.
 
Vi har tänt ljus, lagt röda blommor och tänkt lite extra mycket på våra kära där uppe i himmeln.
Först var vi hos mamma Ingrid som hade den sötaste lilla kockmus sittande vid sin sten…
 
Så var vi hos svärfar Nisse, som också hade fint och ombonat vid sin minnessten …
Via i frid kära Ni ♥
 
 
Livet med Lykke börjar falla på plats. Vi har hittat nya rutiner som gör allt lite lättare. Hon kissar och bajsar ute (om någon bär ut henne förstås) Det betyder inte på långa vägar att lilla fröken är rumsren, men helt klart en framgång för en pytteliten valp. En älsklingsplats har hon sett ut åt sig, och det är på mina tofflor i farstun. Alla i flocken har hittat sina roller och livet tuffar på som vanligt i Gyllebo. Jag njuter av varje minut, för jag vet att innan jag hinner blinka är Lykke en stor hund och snopet blickar jag tillbaka på valptiden.
 
Dagens tänkvärda ord:
Sök efter din egen sanning eller dölj huvudet i sanden.
Oavsett vilket måste du gräva.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Att falla pladask. Läs mer »

Bus eller godis.

Kära Blogg
Om man börjar sin dag i skogen, då kan man vara ganska säker på att det verkligen blir en bra måndag.
 
 
Om det sedan kommer en mormor med ett litet barnbarn som vill ha fika … då ÄR det verkligen en bra måndag.
Tack Tina och lilla Tiril för en underbar stund ♥
 
Om dagen tillsist avlutas med att några näpna ugnar knackar på dörren och med svag röst viskar ”Bus eller Godis”, då VAR det verkligen en bra måndag.
 
 
… och såklart sa jag ”BUS” ….
 
Dagens kloka ord:
Tyck om dig själv, acceptera
dina svagare sidor,
men plocka fram de bästa.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Bus eller godis. Läs mer »

Dags att köpa fågelfrö.

Kära Blogg
Snart, snart är det dags att börja mata småfåglarna. Varje år får jag tänka ut lösningar på hur jag ska kunna hålla Johnny borta från deras foderplats. Johnny är så fruktansvärt avundsjuk på att de små fåglarna har fri tillgång till mat och inte han, så i ren demonstration äter han upp alla nerfallna fröskal han kan hitta. Resultatet blir en väldigt dålig mage.
 
Katten Felix ser gärna också att vi matar småfåglarna, fast nu förtiden är han inte längre lika intresserad av jakt som förr. Nu ligger han hellre och myser på alla sköna platser …. där vi helst inte vill ha honom  … på ens kudde, på den nytvättade tvätten … osv Men vem har hjärta att putta undan honom.
 
Jag tror att jag har svimmat. Alltså på riktigt menar jag.  I alla fall vaknade jag en morgon och bestämde mig genast att hoppa upp ur sängen. Nästa grej som jag minns är att jag vaknar upp i hallen under spegeln med en blomma på ryggen. Fruktansvärt ont i höften gjorde den bedriften kan jag säga. Nu skulle man kunna tro att fru Olsson varit påverkad av något, men se inte ens en liten kork hade jag sniffat på.
Påminnelse till mig själv: Hoppa inte upp ur sängen med ett skutt efter det att du fyllt 50!
 
Dagens tänkvärda ord.
Logiken tar dig rån A till B.
Fantasin kan leda dig vart som helst.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Dags att köpa fågelfrö. Läs mer »

En färgsprakande helg på många vis.

Kära Blogg
Det har varit en fantastisk helg med ett alldeles underbart väder.
Jag, Emmy och hundarna njöt för fulla muggar.
 
Min lördagkväll tillbringade jag hos min kära väninna Madde. Tiden gick på tok för fort, och ingen av oss kunde förstå hur en kväll kunde försvinna i en sådan fart. Såklart hade vi mängder med gemensamma minnen att titta tillbaka på och med den här kvällen lades ännu ett härligt minne till vår repertoar.
En underbar middag med sushi till förrätt och en härlig wok med färgstarka ingredienser som var sagolikt god till huvudrätt. En smaskig efterrätt avslutade vår middag som nog slog alla rekord i att producera disk.
Tack fina, goa Madde för en mysig kväll ♥
 
Dagens tänkvärda ord:
Du har tre sorters vänner i livet:
* Vänner av någon anledning.
* Vänner för en period.
* Vänner för livet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

En färgsprakande helg på många vis. Läs mer »

Gräsänkan i ”di röa” gummistövlarna.

Kära Blogg
I gegga, lera och gjyttja klaffsar jag runt i mina röda gummistövlar. Hoppar lite i några vattenpölar. Det luktar starkt av multnande löv och grenar. En tung doft av jord. Jag älskar det!
 
 
Stefan har åkt iväg till Småland för att jaga några dagar, och jag håller ställningen här hemma.
Jag har tyvärr fått påbackning och förstår att jag måste bättra mig. Jag måste bli en mer deltagande jägarhustru.
Det har kommit klagomål över att jag inte är mer intresserad och delaktig i makens intresse. Jag glömmer tex att fråga saker som, ”blev det något”?, ”vad sköt du”?, ”hur många blev det”? …. osv.
Nu måste jag öva mig i helgen så jag är till belåtenhet när han kommer hem igen.
I gengäld önskar jag att han i rättvisans namn tittar upp från sin kvällstidning, intresserar sig och ställer samma frågor till mig, när jag varit på pistolskjutning i hemvärnet….
Nåväl …. skitjakt på dig, Stiffe!
 
Dagens citat:
 
När man tänker för mycket
kan man ibland skapa problem
som inte fanns där från början.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Gräsänkan i ”di röa” gummistövlarna. Läs mer »

Rulla till toppen