Allmänt

Dagar att se tillbaka på.

Kära Blogg
Det bara fortsätter och fortsätter. Som om det hängt upp sig och inte kan något annat.
Vädret menar jag. Och jag är tacksam. Det är underbart.
 
Jag har njutit av nytvättade lakan som hängt ute i solskenet och torkat. Det är livskvalitet. För många sinnen. Doften, känslan och så är det vackert att se på när de hänger där på sträcket.
Hunden Johnny flydde värmen och la sig på det kallaste stället i huset. Ofta ligger han på sitt konstiga vis med bakbenen och svansen under sig.
 
Jag älskar Lars Lerin. Han är helt underbar att lyssna på. Jag sitter alltid med ett småleende på läpparna när jag ser honom på TV.
Jag har nyss lyssnat klart på hans ljudbok ”Axels Tid”, som han själv läser. Jag älskade den. Ett underbart språk, en underbar dialekt läst av en underbar person. Rekommenderas.
 
Så kommer jag till töserna i Australien. Emmy och Matilda. De har nu äntligen lyckats ta sig till en doktor med Matildas skadade fot. Den var bruten!!. Shit alltså.
Snälla små töser – res hem nu!
 
Den här dagen hann jag både gå och springa innan värmen slog till. Jag njuter fullkomligt när det funkar att springa. Det är lycka för mig.
 
 
På kvällen var det nästan en tropisk känsla. På vedskjulet blommade taklöken, i hagen gick kor och hästar och tuggade och fes. Allt var bara så jävla fridfullt så man nästan ville sätta sig ner och böla. Stefan sprang med naken rumpa och dingelingen slängande rakt ner i poolen. Jag tänkte ”är vi i paradiset nu?
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Att vara lycklig är en
högst personlig sak och
har egentligen ganska lite
med andra att göra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Dagar att se tillbaka på. Läs mer »

Sommarns sista suckar.

Kära Blogg
Bedårande och fantastiskt. Det är vad det är.
I skogen njöt jag för fullt. Fast lite bekymrad.
Överallt låg sönderskjutna lerduvor på vägen. Vem håller på med den sysslan i vårt kära naturreservat?
Kan vara idioter. Det måste vara idioter.
 
Jag njöt av en av sommarens varmaste dagar.
Jag gick ut på kvällen och såg till min korsspindel och lite andra småkryp. Judith surade som vanligt. Jag tror att hon älskar att vara sur. Fast ibland glömmer hon sig. Då är hon gladlynt och kelig, för att snabbt som blixten återgå till sur och trumpen igen. En söt liten paddunge hoppade vid mina fötter. Dem brukar jag ta upp och hälsa på. Grodornas ungar tar längre hopp så dem hinner jag inte ifatt lika lätt.
 
Emmy och Matilda har äntligen lämnat Boulia, och är nog framme i Carines nu.
Matilda har skadat foten, så jag vet inte riktigt hur deras resa kommer att bli nu…
Tack för bildbomben min älskade Emmy. Har tidigare fått tillåtelse att vidarebefordra lite på bloggen. Tror att det gäller ännu …
 
Dagens citat:
Genom barnens ögon ser vi världen som den borde vara.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Föresten!
Tack för alla kommentarer här på bloggen.
Jag svarar alltid på varenda en, oftast dagen efter.
För att se svaren klickar man in på texten under inlägget, där som står just Kommentarer (ovanför gillaknappen).
Tex förra inlägget där det står 3 Kommentarer …
(hoppas du hittar söta moster)
Kram kram igen.
 
 
 
 
Dela gärna

Sommarns sista suckar. Läs mer »

Jag springer igen.

Kära Blogg
De senaste veckorna har jag börjat springa igen. Efter nästan ett helt års uppehåll, eller ska jag kalla det avhållsamhet kanske. Jag trodde att ryggen skulle läka och bli åtminstone lite bättre om jag lät bli att springa. Det hände inte ett skit på hela året. Ingen skillnad alls. Så nu har jag så nätt börjat springa igen. Ärligt talat påverkas inte ryggen av min nätta springstil som nu går ännu mer sakta och försiktigt. Ibland springer jag med båda hundarna. Det går bra. Helst springer jag ensam. Inte så långt ännu. Tänkte hålla mig runt 5 kilometer och inte mer än 3 dagar i veckan.
Efter den här dagens löparpass, slängde jag alla kläderna och kastade mig i poolen. Den känslan var grym!
 
 
Dagen bjöd på ännu en glassig sensommardag.
Och glass unnade jag mig …
 
Jag älskar när jag hör något ifrån mina älskade döttrar.
I Canada kämpar Andréa med sitt omänskliga schema. Jag blev glad och lättad när jag såg att hon i alla fall haft en ledig dag och kunnat lapa i sig lite ny energi.
 
Ytterligare tre ljudböcker har jag konsumerat.
Först ut var en bok som heter ”Skadad”. Det var en fostermammas berättelse om ett mycket skadat barn, som glömts bort av socialstyrelsen trots att hon klassats som riskfall redan vid sin födelse.
 
Efter det fick jag liva upp mig lite med Mia Skäringers ”Avig Maria”
 
Senast har jag lyssnat på Markus Torgebys bok som heter ”Löparens Hjärta”. Den boken gillade jag. Han satte liksom fingret på något som jag känner igen. Inte bara i att röra sig, utan på sättet han valde att leva. Jag gillade hans enkla sätt att berätta.
 
Dagens två citat ur boken Löparen:
 
Det kommer en tid, när människorna är galna, och om de möter någon som inte är galen, vänder de sig mot honom och säger: Du är galen, eftersom han inte är som de.
 
och
 
Vems tankar är det jag går runt med om jag aldrig hinner tänka efter? Om jag aldrig ser på mitt liv utifrån, om det aldrig är tyst?
Inte är det mina i varje fall.”
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
Dela gärna

Jag springer igen. Läs mer »

Gröna granna sköna sanna sommarn – du kom tillbaka!

Kära Blogg
Yes! Den är tillbaks. Den svenska sommaren.
Visserligen doftade det höst när jag steg ur sängen, och det krävdes lite levande ljus till frukosten.
 
Uppåt dagen slog sommaren till med all kraft.
Jag och hundarna njöt i fulla drag vid vår morgontur runt sjön.
 
På eftermiddagen packade jag ihop mina papper i en vacker hög mitt på skrivbordet. Det skulle vara direkt kriminellt att låta en så vacker dag försvinna utan att någon tog till vara på den. Denne någon utsåg jag till mig själv. Så ”Hej igen poolen, jag är tillbaka!!
 
På kvällen var det dags för ett yogapass. Jag har varit på yoga förut. Allt ifrån yoga på Ystads Saltsjöbad, där jag fick en instruktör som verkade tycka att det gick ut på att visa upp sig mer än att vägleda sina elever. Jag har haft yogapass iförd full uniform och militärutrustning, ja till och med iklädd stora vinterkängor.
Den här kvällen åkte jag och Amanda till Gladsax och där fick uppleva det bästa yogapass någonsin.
Så Yogastudio Shiva – here I come.
 
Ryggen ja … den frågade mig efteråt ”vafan sysslade du med?” Den ömmade och gick på. Jag tänker inte bry mig om det där, för så håller den ju på när jag städat. Fuck you ryggen!
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Döda personer får mer blommor än levande,
därför ånger är starkare än tacksamhet.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Gröna granna sköna sanna sommarn – du kom tillbaka! Läs mer »

Läckage.

Kära Blogg.
Jag läcker. Nej, inte så att jag fått urinläckage eller någon sorts blödning, eller så, Nej, inget sånt! Det är mer som om energin och inspirationen runnit ur mig. Jag har bara blivit … trött.
Snart kommer min fina Emmy hem.. Då blir jag pigg hoppas jag. Bara tre veckor kvar. Måste härda ut. Längtar!
-”Du som gått på mental träning”, säger Stefan … Han förstår inte.
 
Kameran har blivit blytung. Funderade på att sälja den …
Naturen är ju som mest fantastisk i verkligheten ändå.
Min korsspindel har äntligen ätit upp sin fluga och sitter nu på ett nytt jaktpass.
 
Dagens tänkvärda ord:
Att vara ärlig och säga nej handlar inte om att såra andra utan om att respektera sig själv.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Läckage. Läs mer »

Med näsor för arbete.

Kära Blogg
Mystisk morgon. Ja, så såg det ut när jag och hundarna stegade ut genom dörren.
Efterhand lättade dimman. Jag hann både gå och springa samma runda den här morgonen.
 
I Simrishamn träffade jag Amanda. Vi gick och åt lunch på Vineriet. Inte fullt lika gott som det brukar vara. Men vi blev mätta och nöjda. För mig spelade egentligen maten mindre roll, jag njöt bara av sällskapet. Min fina Amanda.
 
På kvällen var vi på hundkurs med Molly och Snowie. Det var två förväntansfulla små hundar som verkligen gjorde sitt bästa på nosework-kursen. Det är så väldigt kul att jobba med det som hundar är avsedda för … att få använda sitt främsta sinne – sin näsa!! Doftsinnet är för hunden vad vår syn är för oss. Något fler borde förstå. Så för en hund som blir blind är det inte alls samma katastrof som för en människa. Att däremot drabbas av noskvalster är förödande för en hunds livskvalitet.
Katten Felix gamla kattmatsburkar blev ypperliga som extra störning. Själv verkade han inte bry sig nämnvärt.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Acceptera att du är tillräcklig precis som du är.
Du behöver varken göra om dig eller bevisa dig för andra.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 .  
Dela gärna

Med näsor för arbete. Läs mer »

En dag med så mycket vackert.

Kära Blogg
Hösten är på gång. Den knackar på dörren. Men jag öppnar bara lite på glänt. Vill inte riktigt släppa in den nya ”gästen”. Sommarn är ju fortfarande här.
I min rabatt tittar höstblommorna fram och jag slog mig ner i gräset för att studera lite småkryp den här underbara eftermiddagen.
 
 

När jag satt där och njöt i det sensommartorra gräset, föll mina ögon på ett spindelnät. En av våra vackraste spindlar var just i färd att packetera sin mat. En underbart vacker korsspindel. Länge satt jag där och såg spindeln arbeta. Alldeles bedårande med sitt kors på ryggen.

 
På kvällen vandrade jag och hundarna längs havet. Det var en sagolik kväll vid Knäbäckshusen. En rosa lyster över världen. En svag, ljummen vind rufsade oss i håret där vi sakta strosade på den vita stranden.
Livet var allt bra gott.
 
Dagens tänkvärda ord:
 
Lär dig uppskatta vad du har
innan tiden tvingar dig att uppskatta vad du hade.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

En dag med så mycket vackert. Läs mer »

En vanlig dag med guldkant.

Kära Blogg
Äntligen var det nästan tomt på badplatsen när jag och hundarna passerade. Vi stannade till och njöt en stund på den härliga bänken ute på bryggan.
Jag förstår inte vad som händer. Håller alla snokar på att begå kollektivt självmord? Den här dagen såg jag 4 st. döda snokar. Alla överkörda. Dagen före träffade jag på en liten levande snok som ”segade” sig över vägen. Jag fick liksom skuffa den in i kanten med foten, för att ingen skulle köra över även den.
 
Så var det dags för bokslut. Alltid spännande vad revisorn kommer fram till.
 
Så kom då äntligen den där guldkanten…. Min älskade Amanda och hennes Jimpa dök upp och åt kvällsmat med oss. Det förgyllde hela min dag. Stackars Jimmy tyckte nog inte att kvällen var så gyllene. Han fick in en geting under tröjan och blev stucken på två ställen. Getingarna är allt lite lömska vid denna tiden. I fjor fick jag en i byxorna … och det var inte heller speciellt kul kan jag meddela.
 
Dagens kloka ord:
 
Din kropp kan inte läka utan lek,
ditt sinne kan inte läka utan skratt,
din själ kan inte läka utan glädje.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

En vanlig dag med guldkant. Läs mer »

Den grå vardagen är egentligen rosa.

Kära Blogg
Snart, snart är sommarn över. På jobbet är allt i full gång igen. Just nu är det full rulle med att sätta i ordning alla papper till revisorn. Långa listor vill han ha … på det mesta.  
Dagens höjdpunkter hittar vi som alltid i naturen. En rådjursget, en skalbagge, en rosa himmel, den där strimman sol som jag älskar.
 
 
Dagens sanning:
 
Jag äter bara choklad när jag är glad … och ibland när jag är ledsen.
Jag tar kanske en bit om jag känner mig ensam.
Självklart bjuder jag på choklad om jag har gäster.
Det händer att jag tar en liten bit om jag är hungrig.
Är jag mycket hungrig tar jag kanske två.
Men annars äter jag inte någon choklad direkt.
(Förutom när jag är lite gottesugen)
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 

 
 
 
Dela gärna

Den grå vardagen är egentligen rosa. Läs mer »

Torka.

Kära Blogg
Ja, det är torka både i vår natur och här på bloggen.
Vädret har varit alldeles enastående. Jag har tagit nytta av så mycket sol och värme jag bara kunnat.
Så har det även blivit torka här på bloggen … eller jag ska kanske säga att jag ”snöat in”. Oftast rinner orden ur fingrarna – lätt som en plätt. Suget efter kameran har inte heller funnits där riktigt.
Nåja jag bidrar med de bilder som finns på mitt minneskort ändå.
 
 

 
Kanske minns ni hur mitt blåregn äntligen blommade lite i våras. Jag var stolt som en tupp och tittade skadeglatt på min granne Ursulas exemplar och förkunnade överlägset att hennes inte hade tillstymmelser till blommor det här året. Nu har Ursula tagit revansch. Kolla bara in hennes blåregn nu.
 
Tack min fina Emmy som drar upp mig när jag gått ner mig lite. Längtar efter dig.
Längtar efter alla mina tre töser.
Dagens ord är till er:
 
En fin vän är den som älskar dig, när du glömt hur du älskar dig själv.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
Dela gärna

Torka. Läs mer »

Rulla till toppen