Allmänt

Syskonkärlek och snigelrekord

Kära Blogg
Visst blev det våfflor till kaffet igår kväll. Alla döttrar var på plats. Andréa är ledig några dagar innan hon åker vidare för att studera i USA. Emmy jobbar varje natt hela veckan och tog därför lite återhämtning hemma hos mamma. Dunderförkylda Amanda kom också hit med sin lilla ”Snö”, för lite syskonmys.
Härligt när gänget är samlat. Och finns det något godare än våfflor en regnig sommardag? Med färska jordgubbar och grädde. Nixpix, det gör det inte!
 
 
Katten Judith och nykomlingen Molly har blivit riktiga kompisar. De springer runt i trädgården och busar, gräver och hittar på alla möjliga hyss. Jag har förstått att Molly är en riktig gourmethund med smak för det goda. Döda, torkade sniglar är hennes specialitet. Så det är då inte konstigt att hennes andedräkt emellanåt inte luktar hallontårta precis. Fast det är bättre med en dålig andedräkt än ingen andedräkt alls ….
 
 
Sniglar har vi så det slår härliga till. Här är både stora och små, med hus och utan hus … ja, vi har nog guinness rekord i antalet sniglar i år. Jag är så himla glad att de lämnar några vackra blommor kvar i min trädgård. Tack för det sniglarna.
 
Dagens kloka ord:
”Det är omöjligt att vandra i skogen och samtidigt vara på dåligt humör.”
 
Med en bild från min och Johnnys morgonpromenix säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
Dela gärna

Syskonkärlek och snigelrekord Läs mer »

”Midsommarvädret” är här.

Kära Blogg
Mina springrundor får vara utan hund ett tag framöver. Jag måste prova om mitt onda i ryggen kan bero på att jag spänner mig med Johnny på vänster sida. Han springer så fint så fint, men kanske spänner jag mig för att inte trampa på honom eller snubbla och stå på huvudet. Jag och Johnny har ju harvat på i löparspåret i fyra år nu…. Idag blev det först ett varv ensam runt sjön, sedan blev det några kilometers promenad med ”Jonte”, så motion har jag fått och det är ju bra.

 
 
Vi har haft ett toppenväder hela dagen, men ikväll drog ”midsommarvädret” in över Gyllebo. Det får bli levande ljus och soffhäng resten av kvällen. Till kvällskaffet har det utlovats våfflor. Mums fillibabba!
Bildbomb med vardagsbilder från dagen:
 
Dagens kloka ord:
 
”Det finns ingen väg till lyckan. Lyckan är vägen.”
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

”Midsommarvädret” är här. Läs mer »

En överraskningsdag att minnas.

Kära Blogg
I min kalender stod ett stort, glatt kryss för dagen idag. Jag hade fått en inbjudan i 50 års present av min goa väninna Monne. Allt jag visste, var att jag skulle iväg någonstans. Jag skulle infinna mig ett visst klockslag och  jag skulle få mat och inte behöva svälta. Det var allt jag visste. Så spännande!!
Dagen blev såklart toppen! Jag fick mat. För de av er som varit på Ystads Saltsjöbad och ätit deras frukostbuffé förstår att jag blev mätt. Proppmätt. Underbart gott i fantastisk miljö. Sedan rusade tiden iväg, så som den alltid gör när man är i gott sällskap och har roligt. Vi hann med en hel massa mysiga saker. Vi shoppade, vi promenerade vid havet, vi åt underbar stekt sill, vi åt mjukglass där vi fick ge ”sistan” till en tiggande hund … men bäst av allt …. den underbart sköna avslappningsmassagen. 
Så till dig min fina vän, Monica Monne Eriksson, säger jag tack! Tack så hjärtligt för idag!
 
Dagens kloka ord:
 
”När du färdas med en vän blir vägen kort.”
 
Trött, avslappnad och glad säger jag Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

En överraskningsdag att minnas. Läs mer »

Nytillskott i Gyllebo.

Kära Blogg.
Idag var det meningen att jag skulle åka på bakparty hos en kär vän i Ilstorp. Stefan skulle vara hemma och mysa och se efter våra djur under tiden. När vi vaknade kunde jag se att Stefan var blekare i ansiktet än ett nymanglat lakan och hade jätteont i magen. Njursten! Det är ett mög med njursten kan jag tala om. Inte vågar man lämna sin make i det skicket, så det var bara att lämna återbud. I skrivande stund ligger han på soffan och mår en aningens, aningens bättre.
 
Så har vi fått en ny familjemedlem. Hon heter Twist, men arbetsnamnet lutar åt att bli Molly.
Hon är en pomeranian och en riktig liten buse. Hon äter allt möjligt skit som hon hittar.  Man kan säga att hon och Johnny har samma hobby – bajsätare. Idag åt hon en stor torkad snigel till exempel. Vi får se vad det kan bli av henne. Min förhoppning är att hon blir en duktig spårhund. Varmt välkommen till oss är hon.
 
Idag är det exakt 6 år sedan vår älskade Leo åkte till djursjukhuset, där han dog dagen därpå. Älskade fina djur – tiden går allt för fort.
 
 
Dagens ord.
”Det du känner, känner bara du. Det du upplever, upplever bara du. Oavsett vad andra tror de vet.”
 
Och med en bild på mig och lilla underverket säger jag kram och Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
Dela gärna

Nytillskott i Gyllebo. Läs mer »

Idag blev det sommar.

Kära Blogg.
Idag har det varit en riktig sommardag. Härligt varmt och skönt.
Min dag har bestått av kontorsjobb och ett besök hos den där kotknackaren. Nu vet jag inte riktigt om det kommer att hjälpa det där han gör med mig. Himla ont gör det i alla fall när han knäcker och har sig och pengar kostar det.
 
En dag som alla andra, så det får bli foto från dagen istället för ord.
 
 

Det är en underbar sommarkväll. Jag tänker gå en sväng och njuta av alla sommardofter, njuta av alla sommarljud och bara vältra mig i sommarkänslan.
Stefan njuter på soffan med lilla ”häxan” Judith.
Dagens ord:
 
”Lär dig tycka om dig själv, annars kommer du tillbringa resten av livet med någon du inte gillar.”
 
Med morgonens ”springselfie” säger jag Hejdå Bloggen och kram, kram
 
 
Dela gärna

Idag blev det sommar. Läs mer »

Jag ska göra som Kalvin.

Kära Blogg
Idag har jag varit full av energi, men nu slog någon konstig trötthet klorna i mig.
Andréa säger att jag måste lära mig leva efter de regler som står på Kalvinmjölken …
Nu dricker vi bara laktosfri mjölk och så har jag har glömt bort de flesta reglerna som Andréa försökte pränta in i mitt minne … men jag minns att det var något med att vila när man var trött …
Idag har jag kastat bort nästan alla lösa blombuketter som jag fick när jag fyllde år. Det har nästan hunnit gå en hel vecka sedan dess, så det var inte så konstigt att de flesta blommor började nickade lite trött.  
Men en fantastisk, underbar bukett utmärker sig genom att se lika fräsch och fin ut som när jag fick den.
Från Elna, Björn och Stella fick jag denna fantastiska bukett.
Ser precis ut som nyköpt!!
 
 
Bedårande, eller hur?
Nu ska jag gå och göra som Kalvin … vila en liten, liten stund.
 
Dagens ord:
 
”Om du inte tror på mirakel har du kanske glömt att du är ett.”
 
Med morgonens selfie efter joggingturen säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
Dela gärna

Jag ska göra som Kalvin. Läs mer »

Min rygg i kotknackarens våld.

Kära Blogg.
Nu har jag snart provat alla möjliga kvacksalvare och diverse knep och knåp mot det onda i min rygg och höft.  Idag gav jag kiropraktiken en chans. Först hamnade jag lite galet när jag stegade in på Skanskas kontor i Ystad och fick syn på min egen gullige kusin. Han kunde inte göra något mot min onda rygg, men extra glad blir jag alltid när jag träffar kusin Jonas. Jag hittade dock rätt till slut. Om jag nu ska tro kiropraktikern så var min kropp både sned och vind på alla de håll. Det knakade och sprakade och jag blev rejält mörbultad. Jag tror att det hördes över hela Ystad.
Efteråt njöt jag en liten stund av ett underbart blåregn, och sen så for jag hem.
Hela dagen har jag jobbat på kontoret. Många pauser har det blivit. Det är bra för ryggen och väldigt lämpligt när det är kalasväder ute.
Lilla Snowie fick vakta några timmar på Stefan lager idag. Det var alldeles för varmt för henne att sitta och vänta i en bil.
Den vackra hibiskusen som jag fick av syster Görel när jag fyllde år, blommor nu helt bedårande. Nu får vi minsann hålla alla tummar och tår för att jag lyckas få den att trivas, eller ja, i alla fall överleva.
Ikväll när vi var i Kivik såg det nästan ut som ryssen var på besök i vårt lilla land. Jag tror det är någon stor militärövning på gång i helgen … jag och Johnny är i alla fall beredda … alltid redo.
 
 
 
 Dagens ord:
 
”Ibland önskar jag att jag hade en 90-årings vishet, en 20-årings kropp och en 3-årings energi.”
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
Dela gärna

Min rygg i kotknackarens våld. Läs mer »

Ont i umpan.

Kära Blogg.
Jag tror nog inte att jag är ensam om att vara öm i baken efter ridningen igår. Men det är det ta mig tusan värt.
Ja, det tycker nog alla utom Emmy då förstås.
Vi har haft en riktig slösöndag idag. Lite kyligt när solen gick i moln, men med några filtar så gick det utmärkt att mysa under bar himmel.
Senare på dagen vågade delar av familjen sig också på ett bad. 
Lite småkryp hittade jag också.
Vi har haft en liten damm bakom vedskjulet, där det brukade vimla av sländor av alla de sorter.
I höstas grävde Stefan igen dammen, så nu har nästan alla sländorna flyttat. Men en blå liten flickslända hade valt att stannat kvar. Jag bara älskar sländor!

Ja, det får vara allt för idag. För när man vilat så mycket som jag gjort idag, då blir man så rysligt trött och slö och orkar nästan ingenting.

 
Dagens Ord:
”Livet är en blomma och kärleken dess nektar”
 
Med en fjantig bild på mig och Snow säger jag hejdå Bloggen
 
Dela gärna

Ont i umpan. Läs mer »

Mina snickarpågar.

Kära Blogg.
 
Idag har det varit ett härligt sommarväder.
Allt är sig likt igen efter föllsekalauset. Igår var vi alla trötta och slitna.
Döttrarna såsade mest omkring här och verkade nästan vara mer tagna av mitt åldrande än jag själv.
Johnny tyckte nog också att det var skönt att det var över med fesligheterna och han kunde tigga vid bordet som vanligt igen.
 
Så hade jag planerat att jag skulle bli fotograferad med mina presenter och alla vackra blommor som jag fått. Andréa lovade att fixa det, men hade inte tid precis när jag frågade henne. Saken föll i glömska … trodde jag.
Jodå, hon hade visst taget en bild av mig, sa hon när hon skulle åka – inte riktigt som jag hade tänkt mig …
 
Idag har jag bjudit mina goa, härliga snickarpågar på smörgåstårta på lagret. Det tycker jag att de verkligen var värda. Amanda och lilla Snö hängde också med på ett hörn, innan Amanda fortsatte till sitt jobb.
 
 
Jag älskar den här tiden på året. Att smyga runt på jakt efter roliga småkryp att fota, det är avkoppling för mig.
”Att åldras är som att bestiga berg, man blir lite andfådd men man får mycket bättre utsikt.”
 
En solhälsning från mig, Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Mina snickarpågar. Läs mer »

Så himla kul att fylla 50!

Kära Blogg.
Jag har haft underbara dagar. Fantastiska.
Jag skulle kunna skriva en bok om min 50 årsdag, men det går ju inte, och jag är ju ingen författare. Men lite kan jag försöka att berätta.
Min sista kväll som 49 åring satt jag och mös i min fåtölj när regn och rusk härjade utanför. Plötsligt stod en kär gammal vän på min trappa. Inte någon gammal vän utan en vän jag haft sen gammalt. En vän jag tappat bort i livets labyrint. En vän jag har många minnen tillsammans med, en vän som varit med om mina galnaste upptåg, en vän som vet mina bästa bevarade hemligheter, den vän jag alltid ringde när livet kändes taggigt … Fina goa Madde, TACK! … tack för att du kom! Nu tänker jag inte tappa bort dig igen! Punkt!
 
Så var det dags att sova med nya bettskenan, Inte lätt! Klockan tre somnade jag dock till slut, för att snart vakna upp igen av värsta chocken. Tre vrålande töser stod vid min säng och sjöng och gastade för fulla halsar. Tre apor. Klockan var fem, och jag hade tydligen blivit så väldigt mycket äldre över bara en natt … inte konstigt att jag kände mig trött …
Ute i vårt orangeri var det framdukat en fantastisk frukost, med nybakta bullar av aldrig smakat slag. Gudomligt goda. Mina älskade töser hade pyntat och gjort allt så jättefint. Tysta som små möss, hade de fixat allt för att kunna väcka mig innan min egen klocka ringde halv sex. Jag fick presenter och överraskningar och hade en härlig morgon. TACK STEFAN och TACK TÖSER!
När unga töser går upp så väldigt tidigt, blir det liksom ett bakslag efter ett tag. Unga flickor blir lätt trötta. Döttrarna sov sig pigga hela förmiddagen, medan jag och Johnny sprang ut i skogen.
Sedan var det dags med förberedelser. Amanda for iväg till sitt jobb några timmar, Emmy bidrog med sitt lugn och  Andréa fixade garneringen på tårtan, men först tog hon ett bad.
Efter det satte liksom dagen igång i en rasande hastighet, och jag skulle kunna berättat om varje present, om varje gäst, om varje underbart ögonblick. Men det tänker jag inte göra. Jag tänker istället visa några av alla bilder som togs …
 
Vädret på min 50 årsdag var inte alls det jag hade drömt om. Lite för kallt, lite för mulet och mycket för blåsigt. Men det blev bra ändå, Jättebra och någon tog sig till och med ett dopp.
Så skulle jag kunna skriva om varenda gåva jag fick, varenda underbar blomma som nu smyckar mitt hem. Men jag fick så mycket och allt är jag så oerhört glad och tacksam för, så det får räcka med att jag berättar om en sak.
Det var en present från mor Karin, alltså min svärmor. Hon hade med omsorg valt ut en antik gammal fin sak som gått i arv genom släkten. Det var en fasettslipad tjock glasskiva omfattad med silverhandtag. En oersättlig sak liksom. Precis när Stefan skulle räcka mig den vackert inslagna present for hela paketet med ett brak i golvet. Pang, krasch, bom…
Ja, så kan det gå. Inget kalas utan kras. Lite synd om mig, men mest synd om mor Karin. Fast jag ska nog komma på ett sätt att laga och fixa till det där fatet igen. Det blir kanske aldrig som förr, men helt ska det bli igen.
 
 
Nu tänker jag avsluta med ett enkelt tack.
TACK! till alla som uppmärksammade mig på min dag.
 
”Njut av stunderna i livet, i morgon är de minnen”
 
Kram och Hejdå Bloggen.
Annika 50 år
 
Dela gärna

Så himla kul att fylla 50! Läs mer »

Rulla till toppen