november 2015

En munk i Gyllebo

Kära Blogg.
En skön söndag igen och för mig och hundarna blev det ett varv runt sjön. En härlig promenad på nästan 6 kilometer som tar en timme för oss att gå.
 
Den här dagen var det bestämt att det skulle komma en Thailänsk munk till Sarin och Mårten här i Gyllebo. Jag var också inbjudan. Något ätbart skulle alla ha med sig. Som ett enda stort ”knydegille” liksom. Jag tog med mig en mjuk pepparkaka som jag bakat, det tyckte jag att thailänderna borde tycka om.
 
Det hölls mässa men det var inte mycket jag förstod. Sedan fick vi alla ge munken lite av vår mat i en stor skål som han höll fram. Munken fick endast äta det han fick och det skulle han göra innan klockan slog tolv på dagen.
Efter att munken fått mat av oss alla, var det vår tur att hugga in på det digra buffébordet. En salig blandning av svensk och thailänsk mat.
En varm och trevlig eftermiddag i Buddhas tecken.
Tack Sarin och Mårten!
 
 
Dagens kloka ord:
Jag förlåter människor, men det betyder inte att jag accepterar deras beteende eller kommer lita på dem i fortsättningen. Jag förlåter dem så jag kan släppa taget och gå vidare med mitt liv.
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

En munk i Gyllebo Läs mer »

Käraste vännerna firar Österlen lyser med oss . ”Today I will shine”, som det så passande stod på Amelies tröja..

Kära Blogg
Hösten bara fortsätter med sitt underbara väder. Ljumma vindar och löv i alla dess färger.
Som alltid vandrade jag och min älskade vänner i skogen.
På kvällen kom min allra käraste vän från förr hit. Jag är så fantastiskt glad att vi åter börjat träffas.
Det var Madeliene, ja ”XL-Madde” med familj. Vi hade en mysig afton med mat, vin och en massa prat. Jag önskar lite att inte Stefan överröstat mig hela tiden … det var ju så mycket jag ville fråga, prata om, lyssna på – nu när jag äntligen fick chansen.
Lilla dottern Amelie, tyckte förstås att det var en väldigt tråkig kväll och fest över huvudtaget. Ingen vidare mat i hennes smak var det heller. Ja, vilken unge tycker tex om gubbaröra? Fast jag vet ju vad ungar gillar!! Så efter en rostemacka med nutella såg Amelie betydligt lyckligare ut. Och när jag letade fram mitt gamla hårspray, då var kvällen liksom räddad.
Tack familjen Bäckvall för att ni gjorde min dag underbar och tack för den fina presenten jag fick.
 
Dagens kloka ord:
Att tänka på det jag innerst inne vill är som att slå in en present till sig själv.
Att göra det jag innerst inne vill, är som att öppna presenten.
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 

Käraste vännerna firar Österlen lyser med oss . ”Today I will shine”, som det så passande stod på Amelies tröja.. Läs mer »

Rulla till toppen