Hejsan.
Två månader innan min pappa Kurt gick bort, så fyllde han hela 90 år. Vi hade då under en tid börjat märka att allt inte stod rätt till med honom, men han var lurig min pappa, och lät oss inte förstå hur sjuk han egentligen var då.
En veckor före sin födelsedag hade han lagt fram en rejäl bunt papper med anteckningar om sitt liv åt mig…
-du skriver väl om mig i tidningen den dagen jag fyller år, frågade han mig…
Vid den tiden arbetade jag mer än heltid och var rejält stressad, jag hade ingen möjlighet att hinna sammanställa någon artikel om min pappas liv. Kurt sa att han förstod mig, men jag kunde se ett stråk av besvikelse i hans ögon. Mitt samvete gnagde såklart.
Därför tänker jag att jag nu skulle kunna publicera det han skrivet här på bloggen, det vet jag att han skulle ha gillat.
Så pappa Kurt – här har du ditt liv!
Från hemmet till Kungliga Flottan.
Jag föddes i S:t Olof den 18 juli 1932. När jag var 2 år skildes mina föräldrar, och jag kom tillsammans med min 1 år äldre bror till mina morföräldrar, som bodde i Tåghusa, några km norr om S:t Olof Här fick jag en god och trygg uppfostran som jag haft god nytta av senare i livet.
Efter avslutad skolgång, och efter diverse ströjobb hos lantbrukarna i hemtrakten tog jag värvning vid Kungliga Flottan. Någon gång i juni 1949 avreste jag med tåg från Vitaby station med destination Karlskrona..De första månaderna genomgick jag utbildning tillsammans med andra nyintagna. Efter detta bar det ut på böljan blå med segelfartyget Gladan, för att vi skulle lära oss sjömansyrket från grunden. I ett par månaders tid seglade vi längs svenska och norska kusten. Det var ett hårt slit, men mycket lärorikt. När seglatsen var slut återvände vi till Karlskrona och fortsatte med teoretisk utbildning vid sjömansskolan.
Efter nyåret 1950 blev det förflyttning till Berga Örlogsskolor vid Hårsfjärden i Stockholm där utbildningen fortsatte med både teori och praktik. Den praktiska utbildningen förekom på olika fartyg såsom kryssaren Tre Kronor, jagaren Uppland minsveparen Landsort m.fl. En spännande och minnesrik upplevelse var resan med kryssaren Tre Kronor till Färöarna. Man firade nationaldag där, och det innebar fest och dans i tre dagar och lika många nätter. Färöisk dans liknade inte våra danser. Det var en lång ringdans, som gick i hus och ur hus, och man kunde avbryta när man ville, och hoppa in när och var man ville. Allt roligt har dock ett slut, och så småningom återvände vi till hemmavattnen där vi fortsatte med krigiska övningar i Östersjön, omväxlande med teori vid Berga skolor.
Skogspraktikant i Roslagen.
Jag hade alltmer börjat komma underfund om att det inte var detta liv jag ville syssla med i framtiden. Min längtan till det civila livet blev allt starkare, och någon gång på våren 1951 tog jag avsked av marinen. Detta gick ju inte helt smärtfritt, men det är en annan historia.
Jag återvände till hembygden där jag började undersöka möjligheterna att få arbete i ett annat ”naturelement” som alltid hade intresserat mig, nämligen skogen. En dag hittade jag en annons i tidningen Jordbrukarnas Föreningsblad (nuvarande Land). Det var skogsvårdsstyrelsen som sökte skogspraktikanter till en plantskola i Roslagen. Jag skrev dit och anmälde mitt intresse. Efter en tid fick jag ett positivt svar, och i början av april avreste jag norrut med Stockholmsexpressen. Jag kom tillsammans med ett tiotal andra praktikanter till en liten ort i Roslagen som hette Rö. Här började nu en härlig tid i ett underbart vackert landskap. Fram till midsommartid var det arbete i plantskolan. När detta arbete var slut blev vi utplacerade två och två, hos markägare som behövde hjälp med framförallt röjning i ungskog.
Min kamrat hette Ragnar Danielsson, och var från Östersundstrakten i Jämtland. Särskilt minns jag godset Värnberg, som kanske mest var känt för att det ägdes av ätten Oxenstierna, och att den nuvarande ägaren var Johan Gabriel Oxenstierna som blev olympisk mästare i militär femkamp vid olympiaden i Stockholm 1912. På Värnberg arbetade vi i ett par månader. Förutom att naturen var mycket vacker här, var människorna vänliga och trevliga. Vi åt i en liten matsal på slottet, fick väldigt god mat och en bra uppassning av jungfru Ella .Det var med sorg i hjärtat vi (jag) tog avsked av Värnberg (Ella) och fortsatte till andra ställen.
Vi fortsatte nu vidare till olika markägare, där vi röjde ungskog, stamkvistade tall m.m.
Detta höll vi på med ända fram till i början av december, då vintern satte stopp för vidare skogsvårdsarbeten. Vi tog farväl av varandra och av skogsvårdsstyrelsen i Stockholms län,och drog vidare på nya öden och äventyr.
S/S Nordic.
Jag återvände till hemtrakten. Det var alltid lika roligt att komma hem till de anhöriga och till mina barndomsvänner när jag varit borta ett tag. Jag stannade hemma över vintern, men framåt vårkanten började en längtan ut i världen göra sig gällande. Jag hade under min tid vid flottan träffat många ”salta sailors” som hade varit vid handelsflottan, varit ute på många äventyr och sett många länder. Detta lockade mig mycket. Jag ville gärna prova på livet till sjöss i civil version. Jag reste till Malmö, där jag anmälde mig som arbetssökande på sjömansförmedlingen. Efter ett par dagar fick jag ett erbjudande som jag antog. Det var S/S Nordic som behövde en lättmatros. Fartyget låg i Köpenhamn, så jag reste dit och anmälde mig ombord. Redan samma natt vaggades jag till sömns ute på Nordsjön av en måttlig bris från nordväst. Detta var den första natten av många ombord på S/S Nordic. Jag skulle i framtiden få uppleva många betydligt hårdare vindar.
Nu följde en upplevelserik tid med besök i många europeiska hamnar från Marseille i Frankrike till Arkangelsk på ryska ishavskusten. De länder vi i huvudsak besökte var Frankrike, England och Holland. En rejäl storm med vindhastigheter på 32 sekundmeter fick jag vara med om på en resa från Sunderland i England till Aalborg i Danmark. Båten rullade och stampade något alldeles vansinnigt. Att vi gick utan last gjorde inte saken bättre. Till slut var vi tvungna att gå ned i lä vid Hanstholm, där vi ankrade och inväntade bättre väder.
I Arkangelsk i Ryssland lastade vi props (gruvstöttor ) som vi gick till Newcastle med. Detta var under det kalla krigets dagar 1952 och att komma till Ryssland då var inget nöje precis. Innan vi fick gå in i hamn kom polis och tullfolk ombord för att gå igenom personalakterna för varje besättningsman. De som hade tillgångar över ett visst värde fick dessa beslagtagna. De låstes in ett skåp som plomberades i kaptenens hytt. Där fick de ligga kvar tills vi gick därifrån.
Sedan vi blivit ordentligt synade och befunnits inte ha några spionerisyfte utfärdade ryssarna ett särskilt tillstånd att uppvisas för vakt vid landgången när man gick i land. Det var inte alla som fick ett sådant tillstånd. Det var nog ingen som hade någon större lust att gå i land heller. Arkangelsk utgjorde ingen vacker anblick. Staden bestod till största delen av gråa, omålade förfallna ruckel till bostäder. Beväpnade vakter utrustade med kulsprutepistoler patrullerade fram och tillbaka på kajen längs fartyget. Detta i förening med allt annat förstärkte det ogästvänliga intrycket. Det var helt utan saknad vi efter c:a 10 dagars lastning lämnade denna gudsförgätna plats och stävade ut i Vita havet. Vita havet heter det hav som delvis omslutes av Kolahalvön. Denna sjö gör verkligen skäl för sitt namn. Havet var vitt, himlen var vit och vid horisonten flöt hav och himmel ihop i ett vitt töcken. Detta var i augusti månad och en tröst var att vi inte skulle kunna gå hit mer före våren på grund av isbelagda vatten. Isläggningen brukade börja redan i september. Det kändes verkligen skönt att lämna denna plats bakom sig.
Vi gick nu söderut längs norska kusten för att sedan sätta kurs mot Newcastle. Efter ett par dagars gång drabbades vi av sjöfartens gissel – förutom storm- nämligen dimma. En mycket tät dimma. När man stod midskepps kunde man med nöd och näppe urskilja fören på fartyget. Vi låg ömsom stilla och ömsom rörde vi oss framåt med en hastighet av högst 3 knop.
( 1knop = 1 sjömil = 1852 m i timmen). Vi lät fartygssirenen ljuda med jämna mellanrum. Efter 12 dygn anlände vi till Newcastle och den långa resan var slut.
En händelse som jag särskilt minns, och som var nog så dramatisk inträffade när vi låg i Rouen i Frankrike. 5-6 man av besättningen däribland jag, besökte en krog som låg i hamnkvarteren. Vi behövde skölja halsen efter att ha städat lastrummen. Det blev ett ordentligt sköljande och efter en stund kände jag att jag behövde lite frisk luft. Jag lämnade därför krogen och tog en liten promenad i en smal gränd. Jag hade glömt att ägarinnan till krogen, som förresten var norska, hade varnat oss för att gå ut ensamma på grund av nordafrikanerna, speciellt marockanerna, som det fanns mycket gott om i hela Frankrike. De levde nästan uteslutande på kriminella handlingar, och drog sig inte för att mörda även om vinsten inte blev så stor. De brukade hålla till utanför hamnkrogarna, där det ofta kom ut någon överförfriskad sjöman som blev ett lätt byte. Jag hade väl inte gått mer än ungefär 50 meter när en mörkhyad person dök upp vid min ena sida , och strax därefter ännu en på den andra sidan. Jag uppfattade en rörelse bakom mig och uppfattade i ögonvrån att det fanns någon även bakom mig. På ett enda ögonblick blev jag helt klar i huvudet, men det ville jag inte avslöja, utan låtsades i stället vara mycket berusad. Vi fortsatte ytterligare något tiotal meter. De här skummisarna ville väl komma lite längre bort från krogen innan de företog sig något. Helt överraskande gjorde jag helt om och satte full fart
Den person som gick bakom mig sprang jag rakt på. Han blev så överraskad att han satte sig rakt ner på gatan. Jag hann se att han hade en kniv i handen. Nu slog jag på en raketspurt och lämnade förföljarna bakom mig. Här hade jag nytta av att jag hade ägnat mig en hel del åt idrott, både löpning och fotboll. Den norska ägarinnan hade stått i dörren och sett alltsammans. Hon sprang och mötte mig. Hon skrek några väl valda ord åt mina förföljare, som vände om och försvann. Sedan fick jag en rejäl utskällning av henne för att jag hade gått ut ensam.
Det hade blivit höst, vi hade besökt åtskilliga av de europeiska hamnarna och jag började bli ganska nöjd med sjölivet. Jag vantrivdes inte, man kom ut och fick se mycket både sådant som var bra och sådant som var mindre bra. Man insåg snart att man kom från ett land där vi hade det ganska bra. Detta var ju 1952, och många länder hade inte hunnit repa sig efter kriget.
Jag hade under denna tid till sjöss fattat mitt beslut angående framtiden. Jag skulle gå i land, fortsätta praktiken inom skogsbruket och utbilda mig till arbetsledare i skogsbruket (skogvaktare).
Det här var första delen av din berättelse pappa Kurt, och jag hoppas att du är nöjd med mitt inlägg ♥
Dagens citat:
Mitt sinne pratar fortfarande med dig. Mitt hjärta letar fortfarande efter dig, men min själ vet att du är i ro. Jag saknar dig varje dag.
Ha en fin dag och kram
Annika
Fin berättelse tack Kurt och Annika för ni delat denna fina historia. Kan du också känna att det är overkligt när en förälder lämnat jordelivet de som alltid funnits där.
Må väl/MH
Ja, jag kan verkligen också känna det så. Jag liksom glömmer bort det ibland eftersom det känns så omöjligt att de inte längre finns. Ha det fint och en stor kram♥
Ja jag kan verkligen också känna det så. Ibland glömmer jag liksom bort för ett kort tag, eftersom det känns så omöjligt att de är borta, de som alltid funnits där. Kram på dig♥
Pingback: Här är ditt liv, del 3, – Gylleboannika